پل گاسکوئین، نابغه شر سابق فوتبال انگلیس، پس از چند بار تجربه کردن مرگ، حالا دیگر از هیچ چیز نمی‌ترسد.

پل گاسکوئین: من تا امروز دو بار مرده‌ام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، پل گاسکوئین، یکی از اولین نابغه‌های یاغی و شر سال‌های اول لیگ برتر انگلیس بود، اما پس از بازنشستگی، نمی‌دانست چگونه عواقب دوری از توپ را تحمل کند.

گاسکوئین شخصیتی است که همچنان هیچ‌کس نمی‌تواند نسبت به او بی‌تفاوت باشد. این بازیکن سابق انگلیسی بدون شک یکی از فوتبالیست‌هایی بود که دورانی طلایی را در دهه نود رقم زد: شر، قلدر، رذل و با تکنیک فراوان. او از آن دسته هافبک‌هایی بود که می‌توانست با یک حرکت یا ضربه دقیق، سرنوشت بازی را تغییر دهد. اما آن چهره شاداب و پرشور وقتی فوتبال را کنار گذاشت، به تدریج محو شد و در سایه قرار گرفت.

مشخص بود که گاسکوئین با وجود داشتن همه چیز، رفتاری که از یک حرفه‌ای انتظار می‌رود را ندارد. دور از زمین‌های بازی، او بدترین نسخه خود را ارائه می‌داد؛ جایی که میهمانی‌های شبانه، مواد مخدر و الکل، به شکلی بیش از حد معمول با او در آمیخته بودند. به حدی که با کناره‌گیری از فوتبال حرفه‌ای، مشکلاتش چند برابر شد و البته کسی هم متعجب نشد. سقوط او به حدی بود که چند بار تا یک‌قدمی مرگ هم رفت.

این همان چیزی است که خود فوتبالیست در برنامه "ترس از تاریکی"، در کانال 4 تلویزیون انگلیس توضیح داد: «با توجه به همه چیزهایی که در زندگی‌ام پشت سر گذاشته‌ام، از هیچ چیز نمی‌ترسم. چندین تجربه نزدیک به مرگ داشتم، 36 عمل جراحی داشتم، چند بار مردم و در مجموع 18 روز را در کما گذراندم. مردم مدام به من می‌گویند مثل یک گربه، هفت جان و حتی بیشتر دارم.»

او بازیکنی متعصب، خشن، خلاق و با کیفیت بسیار بالا بود. این  تعریف دقیق "گازا" در زمین بود، پسری بد با قلب خوب و فوتبال درجه یک که او را به یکی از بت‌های لیگ برتر تازه متولد شده در سال 1992 تبدیل کرد. با این حال، همان شخصیتی که او را به یکی از بت‌های لیگ برتر و قهرمانی برای انگلیسی‌ها تبدیل کرده بود، باعث بروز مشکلات جدی غیرورزشی برای او شد و زندگی‌اش را بارها با چالش روبه‌رو کرد.

 چند سال پیش، گاسکوئین در نورث همپتون، برای رهایی از تباهی عمیقی که در آن قرار داشت، درخواست کمک کرد. این بازیکن سابق فوتبال که به طرز مشهودی زوال یافته و پیر شده بود، از فرصت استفاده کرد و درخواست کمک کرد. او با لرزش قابل‌توجهی در دستانش و صدای شکسته اعتراف کرد که نمی‌دانست چگونه اعتیاد خود را به الکل متوقف کند. تری بیکر، ایجنت سابق او، حتی اذعان کرد که ممکن است دیگر خیلی دیر شده باشد.

بیکر در مقابل میکروفن‌های بی بی سی ایستاد و اطمینان داد که وضعیتی که پل گاسکوئین در آن قرار دارد، بحرانی است و راه‌حل بسیار پیچیده‌ای دارد: «پل برای گفتن این موضوع از من سپاسگزار نخواهد بود، اما او به این نیاز دارد. فورا به پل کمک کنید. آنچه مشخص است این است که زندگی او همیشه در خطر است، زیرا او یک الکلی است. شاید کسی نتواند به او کمک کند، نمی‌دانم. حقیقت این است که من نسبت به نجات او مطمئن نیستم.» کمی بعد به نظر می‌رسید وضعیت پل تا حدودی بهتر شده است.

یک "اسباب‌بازی شکسته" رو به افول

نیوکسل، تاتنهام، لاتزیو، گلاسکو رنجرز، میدلزبورو و اورتون برخی از تیم‌هایی هستند که در زمین از کیفیت فوتبال «گازا» لذت بردند، اما در خارج از زمین فوتبال نیز آسیب دیدند. زندگی شبانه بی‌نظم او و مشکلات مداومش دور از فوتبال، در حال انباشته شدن بود و سقوط او را تسریع می‌کرد. اضافه وزن و زیاده‌روی او در مصرف الکل باعث شد که در آخرین سال‌های زندگی حرفه‌ای‌اش به آخر خط برسد.

و مشکلات بعد از آویختن کفش‌هایش چند برابر شد. بدون یک شغل روزانه برای اینکه تمرکزش را روی آن بگذارد، مشکلات بد و بدتر شدند. از سال 2005 او تحت درمان برای اختلال وسواس فکری، اختلال دوقطبی، پرخوری عصبی و اعتیاد به الکل بود، اما بدترین وضعیت هنوز در راه بود. در سال 2007 او به دلیل زخم معده تحت عمل جراحی قرار گرفت و تنها یک سال بعد در هتلی در لندن اقدام به خودکشی کرد. او می‌گوید: «برای چندمین بار به ته خط رسیدم.»

پنج سال بعد، گاسکوئین نه تنها راه درستی را پیدا نکرد، بلکه وضعیت او پیچیده‌تر نیز شد. او که ناامید شده بود، تصمیم گرفت علناً درخواست کمک کند، زیرا به وضوح از مرگ می‌ترسید. افول یکی از اسطوره‌های فوتبال اروپا مشهود است، اما در حال حاضر، به نظر می‌رسد که او انرژی خود را برای زندگی بازیافته است. اگرچه علی‌رغم سنش آشکارا آسیب دیده، اما به مبارزه برای جبران زمان از دست رفته ادامه می‌دهد. فوتبالیستی که می‌توانست اکنون بهترین باشد، حالا فقط می‌خواهد یک انسان معمولی باشد.