یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با حذف انتخابات تناسبی در تهران پیش بینی می‌کنم مشارکت و رقابت در این دوره کمتر از دوره قبل خواهد بود.

نوری قزلجه: شیوه حذف انتخابات تناسبی از عجایب روزگار بود
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: با حذف انتخابات تناسبی در تهران پیش بینی می‌کنم مشارکت و رقابت در این دوره کمتر از دوره قبل خواهد بود.

غلامرضا نوری قزلجه در گفت‌وگو با ایلنا، درباره حذف انتخابات تناسبی در تهران با رأی نمایندگان در صحن مجلس گفت: اسمش با اصلش فرق می‌کند؛ اسمش حذف تناسبی شدن انتخابات در تهران است ولی عملاً در حقیقت ثبت نام انتخابات است و از حدود ۲ هفته دیگر آغاز می‌شود و واقعیت مطلب این است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: علت آن‌که انتخابات تناسبی حذف می‌شود این است که چون این موضوع به مجمع تشخیص ارجاع شده بود و قانون نمی‌توانست تا اعلام نتیجه مجمع اجرایی شود، آن را حذف کردند؛ یعنی دیگر ما چنین چیزی نداریم تا قانون اجرایی شود و از ۲ هفته بعد ثبت نام صورت گیرد.

وی یادآور شد: هفته قبل عدم برگزاری انتخابات تناسبی در تهران رای‌گیری شد و در  مجلس رای نیاورد اما این هفته رای‌گیری شد و رای بسیار بالایی آورد و این از عجایب روزگار است.

نوری قزلجه در خصوص این‌که در ابتدای امر مجلس بر تناسبی برگزار شدن انتخابات در تهران اصرار داشت اما به یکباره به حذف آن رای مثبت داد، عنوان کرد: اصرار برای تناسبی برگزار شدن یک بحث است، اینکه هفته گذشته رای نیاورد اما برخلاف آیین‌نامه مجدداً به رای گذاشته می‌شود و این دفعه رای می‌آورد جای تعجب دارد!

وی در خصوص این‌که بیان می‌شود با قانون مذکور پروسه انتخابات با چالش‌هایی روبرو است و همین امر باعث می‌شود شاید آن استقبالی که مورد نظر است، صورت نگیرد گفت: قطعاً برای یک انتخابات رقابتی و مشارکتی غیرمفید است و احتمالاً هم مانع خواهد بود. با توجه به فضای سیاسی موجود و با توجه به اصراری هم که برای این ثبت نام زودهنگام وجود دارد، من پیش بینی‌‌ام این است یک انتخابات کم رمق و با مشارکتی حتی پایین‌تر از دوره قبلی اتفاق بیفتد.

این‌ نماینده مجلس درباره این‌که انتقاد می‌شود اصلاحات صورت گرفته خود مانعی برای ورود افراد است شاید آن اسامی که انتظار می‌رود در این دوره از انتخابات ثبت نام کنند دیگر با توجه به شرایط ثبت‌نام نکنند، گفت: بله دیگر؛ فکر می‌کنم نزدیک ۴۰ پیشنهاد مذاکره در بررسی این طرح داشتم،  اغلب آنها به مضیقه‌ها و مشکلاتی که برای یک انتخابات دموکراتیک، مشارکتی و رقابتی درست می‌شود اشاره داشت و تقریبا بند به بند در آنجا من اشاره کردم. اما به نظر می‌آید به این سمت نمی‌رویم که برای مصلحت سیاسی کشور و اینکه ما فضایی درست کنیم که همه جریان‌های سیاسی کشور بتوانند نامزدها و حتی نمایندگانی در مجلس داشته باشند، در این شرایط یک مقدار مشارکت مردم پایین می‌آید و تعلق خاطرشان، احساس مسئولیت‌شان و مشارکت‌شان در توسعه کشور لطمه خواهد خورد.

وی درخصوص درخواست مسکوت ماندن لایحه دو فوریتی تشکیل وزارت بازرگانی گفت: معتقدم این لایحه، لایحه درستی نبود و به نظر می‌آید خود دولت هم در این موضوع کوتاه آمده است و خیلی جدی نیست؛ علتش هم این است که بدنه کارشناسی دولت مشاهده می‌کند به ضررشان است. اگر این اتفاق رخ دهد خواهند دید یک تورم جدیدی به خاطر عدم نظارت‌ها و نقل و انتقالات در جامعه رقم خواهد زد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: پیش بینی من این است که بالای یکسال تشکیل وزارت بازرگانی طول خواهد کشید چراکه اگر این جابه‌جایی و نقل و انتقالات صورت گیرد، یک بلاتکلیفی به وجود می‌آید از همین رو متوجه شده‌اند و یک مقدار کوتاه آمدند.

نوری قزلجه با بیان این که نمایندگان  متوجه آثار منفی این اقدام ( تشکیل وزارت بازرگانی) شده‌اند، عنوان کرد: حال خلاف برنامه بودن و برخلاف سیاست‌های کلی بودن کاملا مشخص است، اما از همان ابتدا هم باید رأی‌گیری دوسومی برایش انجام می‌شد، تا چند دقیقه قبل از رأی‌گیری هم بنا بر رأی‌گیری دو سومی بود اما همان لحظه رأی‌گیری موضوع به مسیر دیگری پیچید و با ۵۴ درصد آرا که ضعیف بود رأی آورد. در حال حاضر هم بحث مسکوت ماندنش مطرح است که بنا است مسکوت بگذاریم و پیش نرود؛ چراکه اصلا به صلاح جامعه و دولت نیست.

وی درباره این‌که از دولت انتقاد می‌شود در به کارگیری افراد تنها آن‌ها را در صندلی‌ها جابه‌جا می‌کند و عمده مشکلات اقتصادی پیش آمده برای این است که دولت از یکسری افراد محدود استفاده می‌کند، بیان کرد: این مفهوم عملی خالص‌سازی است و آنقدر دچار مقوله خالص‌سازی شدند که آن را در بین خودشان اعمال می‌کنند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: نفرات دولت بسیار محدود هستند و در گذشته هم گفته‌ام دایره سیاسی دولت در استفاده از نیروها متاسفانه بسیار محدود است که از این امر هم خود دولت ضربه می‌بیند و هم جامعه اما به این روش ادامه می‌دهد.