یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جبهه اصلاحات اعلام کرد که نه می‌گوید کسی نامزد شود و نه کسی نامزد نشود و توصیه‌ای ندارد اما متعاقب این موضع بیانیه‌ای داد با این محور که هیچ روزنه‌ای وجود ندارد و گشایشی در انتخابات ایجاد نشده است.

وزیر دولت اصلاحات: اصلاح‌طلبانی که ثبت نام کردند باور به مشارکت بی‌قید و شرط دارند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: جبهه اصلاحات اعلام کرد که نه می‌گوید کسی نامزد شود و نه کسی نامزد نشود و توصیه‌ای ندارد اما متعاقب این موضع بیانیه‌ای داد با این محور که هیچ روزنه‌ای وجود ندارد و گشایشی در انتخابات ایجاد نشده است.

روز گذشته پیش‌ثبت‌نام انتخابات انجام شد و اصلاح‌طلبانی از جمله مسعود پزشکیان، علی مطهری، مصطفی کواکبیان، حسین مرعشی، محسن هاشمی، مجید انصاری، علی طیب‌نیا، علیرضا محجوب، پروانه مافی، زهرا ساعی، محمدعلی وکیلی، طیبه سیاوشی، الیاس حضرتی، سهیلا جلودار زاده و اعتدالی‌هایی مانند علی ربیعی، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و محمد شریعتمداری ثبت نام کرده‌اند.

علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات، درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «در انتخابات باید دو رکن وجود داشته باشد؛ نخست انتخاب‌شونده و دوم انتخاب‌کننده. اکنون حتی اگر انتخاب‌شونده هم از سوی جبهه اصلاحات معرفی شوند، رکن دوم یعنی انتخاب‌کننده نیست. اگر در سال90 و 94 چنین رکنی وجود داشت اما اکنون نیست. در آن سال‌ها شرکت‌کنندگان علی‌رغم دلسردی‌ای که ار تکثر نامزدهای اصلاح‌طلبان در انتخابات سال84 و نیز شرایط انتخابات سال88 داشتند اما آماده برای شرکت انتخابات بودند. مردم از سال98 تصمیم گرفتند که دیگر پای صندوق‌های رأی نیایند و نشان دادند که از انتخابات مأیوس هستند. اعتراضات سال گذشته هم شرایط را تشدید کرده است».

او ادامه داد: «همه جریان‌های سیاسی از اصلاح‌طلبان و اصولگرایان تا مستقلین ارزیابی‌شان این است که مردم پای صندوق‌های رأی نمی‌‌آیند و مسئله مردم نامردها و ارائه لیست‌ها نیست. باید دید که مردم را چه‌طور می‌شود امیدوار کرد تا بازهم به این نتیجه برسند که حل مشکلاتشان از طریق صندوق‌های رأی است».

این فعال سیاسی همچنین بیان کرد: «لیست سال94 هم حداکثری نبود و چهره‌های شاخصی در آن حضور نداشتند. من رئیس ستاد انتخابات تهران در سال94 بودم و در آخر فراخوان دادیم تا بتوانیم لیستی ولو ناشناس تهیه کنیم. لیست امید هویتی و اثباتی نبود و سلبی بود. ما در شهرستان‌ها توصیه می‌کردیم که اگر دو نامزد وجود دارند؛ یکی اصولگرای تندرو و یکی اصولگرای میانه‌رو، فرد میانه‌ر را انتخاب کنید تا مجلسی مانند مجالس هفتم، هشتم و نهم تشکیل نشود. در سال 92 هم رویکرد سلبی بود و اصلاح‌طلبان برای ریاست‌جمهوری نتوانستند نامزد شاخصی را معرفی کنند و ناچار به حمایت از آقای روحانی شدند اما در انتخابات سال98 رویکرد اصلاح‌طلبان ایجابی شد و شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت یا لیست با نامزدهای اصلاح‌طلب می‌دهیم یا اگر نامزدی برایمان باقی نگذارند و همه را ردصلاحیت کنند، لیست نمی‌دهیم که حالت دوم رخ داد. در سال 1400 هم برای انتخابات ریاست‌جمهوری وضعیت بدتر هم شد».

او درباره نامزدهایی که اکنون در پیش‌ثبت‌نام انتخابات را انجام داده‌اند، اظهار کرد: «اصلاح‌طلبانی که اکنون در انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند باور به مشارکت بی‌قید و شرط هستند و نمی‌خواهند کمکی به مردم کنند. جبهه اصلاحات اعلام کرد که نه می‌گوید کسی نامزد شود و نه کسی نامزد نشود و توصیه‌ای ندارد اما متعاقب این موضع بیانیه‌ای داد با این محور که هیچ روزنه‌ای وجود ندارد و گشایشی در انتخابات ایجاد نشده است. حالا ممکن است به این افرادی که اکنون نامزدشده‌اند گفته شده که شما بیایید و ما یک کاری می‌کنیم که وارد مجلس شوید ولو آنکه رأیی نداشته باشید. واقعیت هم این است که این افراد در صورتی که طبقه متوسط و آراء خاکستری به میدان بیایند رأی می‌آورند و در غیر این صورت در صورتی می‌توانند وارد مجلس شوند که قول‌هایی گرفته باشند».