پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

آغاز مجدد حملات رژیم صهیونیستی به غزه و عدم استقبال از تمدید آتش‌بس، نشان داد برخلاف ادعاهای آمریکا و سران رژیم اشغالگر، این رژیم غاصب صهیونیستی بود که از این فرصت برای تجدید قوا و طراحی جنایات جدید استفاده کرده است‌.

ما قاطعانه معتقدیم سران رژیم اشغالگر قدس، به‌خاطر کاهش فشار ناشی از تظاهرات گسترده در داخل سرزمین‌های اشغالی که از دولت نتانیاهو می‌خواهند روند مذاکرات را برای آزادی بازداشت‌شدگان تسریع بخشد، با آتش‌بس موافقت کرده‌اند.به نظر می‌رسد رهبران سیاسی جنبش حماس در نبرد رسانه‌ای و سیاسی علیه سران رژیم اشغالگر پیروز شده‌اند، زیرا آنها به خوبی می‌دانند هر کلمه‌ای که از طریق رسانه‌ها گفته می‌شود به گروه‌های معترض اجتماعی داخل اسرائیل راه پیدا می‌کند. شاید مهم‌ترین اظهارات در رابطه با روند مبادله اسرا از سوی خلیل الحیه، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس باشد، زمانی که وی تأیید کرد حماس بسیار مشتاق است هرچه سریع‌تر زنان و کودکان مبادله شوند.هوشمندی رهبران مقاومت فلسطین باعث شده آنها از اختلافات داخلی در رژیم صهیونیستی استفاده کنند و به دنبال تقویت آن باشند و در این مسیر موفق بوده‌اند. بنابراین، تمدید آتش بس و مبادله اسرا به معنای افزایش فشار بر دولت افراطی اسرائیل و به معنای تبدیل اهداف نظامی صهیونیست‌ها به توهمات صرف است.

اما یک سؤال مهم باقی می‌ماند: منابع برتری فلسطین که جناح‌های مقاومت بر آن تکیه می‌کنند، چه در مذاکرات و چه در جنگ چیست؟

حماس به منابع مختلف قدرت، چه داخلی و چه خارجی متکی بود و این منابع از طریق بلوغ جنبش‌های مقاومت در طول سال‌ها درگیری با رژیم صهیونیستی ایجاد شده‌اند.واقعیت دیگر این است که ادامه جنگ و عدم تمدید آتش‌بس نیز به منزله خرید زمان برای به تعویق انداختن اعتراضات سراسری در سرزمین‌های اشغالی است‌‌؛ اعتراضاتی که بیش از یک‌سال است در روزهای شنبه، توازن و تعادل رژیم صهیونیستی را از داخل برهم زده است. وضعیت اقتصادی رژیم صهیونیستی و ارزش شکل (واحد پول جعلی داخل سرزمین‌های اشغالی) در پایین‌ترین حد خود از ابتدای تشکیل این رژیم جعلی قرار گرفته است. نتانیاهو نیز به‌خاطر به  تاخیر انداختن سقوط خود، بی‌محابا جنگ را ادامه می‌دهد و خزانه این رژیم را تخلیه می‌کند. در واقع اگر کمک‌های بی‌شمار آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان نبود، رژیم صهیونیستی حتی توانایی تامین مالی موشک‌هایی را که بر سر کودکان و زنان فلسطینی پرتاب می‌کند، نداشت.در ماه‌های گذشته و با تحلیل ترکیب جمعیتی در اعتراضات سراسری متوجه می‌شویم علاوه بر نسل Z رژیم و افراد با گرایش چپ، اقشار مختلف مانند معلمان، رانندگان، پرستاران، افراطیون مذهبی و حتی در این اواخر نیروهای نظامی و امنیتی هم به صف تظاهرات‌کنندگان در روزهای شنبه پیوسته‌اند .نتانیاهو خیال می‌کند می‌تواند با ادامه جنایت و آدم‌کشی، کابوس خود یعنی اسقاط از قدرت را آن هم برای همیشه به تاخیر بیندازد اما او با این لجاجت افسارگسیخته، نه‌تنها پایان خود، بلکه پایان رژیم نامشروع در منطقه را رقم خواهد زد.

دکترمحمدعلی صنوبری | تحلیلگر ارشد مسائل بین‌الملل

منبع: روزنامه جام جم