ایده مشارکت مشروط که از سوی اتحاد ملتی‌ها در جبهه اصلاحات پیگیری می‌شود، همان نظریه سعید حجاریان در انتخابات سال۹۸ است.

سایه سنگین حجاریان بر جبهه اصلاحات با بازوی عملیاتی اتحاد ملت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: به تازگی حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی اعلام کرد که احتمال ائتلاف با طیف اعتدالی‌ها وجود دارد. البته او گفت که تصمیم درباره ائتلاف منوط به مشخص شدن بررسی صلاحیت‌های نامزدهای اصلاح طلبان است حالا آذر منصوری رئیس جبهه اصلاحات ایران به سخنان مرعشی واکنش نشان داده و گفته است: «مواضع جبهه اصلاحات ایران از طریق سخنگو یا بیانیه‌های رسمی منتشر می شود و نظرات دیگری که از طرف برخی از احزاب یا فعالان سیاسی منتشر می شود، نظر و موضع این تشکیلات نیست».

گویا اختلاف طیف چپ با محوریت حزب اتحاد ملت با کارگزاران بر سر یک دوگانه انتخاباتی است. اتحادی‌ها بحث مشارکت مشروط را پیش می‌کشند و کارگزارانی‌ها قائل به مشارکت حداکثری در انتخابات هستند.

مشارکت مشروط عنوانی است که سعید حجاریان در جریان انتخابات مجلس یازدهم مطرح کرد. چند ماه مانده بود به انتخابات مجلس در سال ۹۸ که حجاریان بیان کرد اصلاح‌طلبان در صورتی وارد عرصه انتخابات می‌شوند که نامزدهای شاخص‌شان تأیید صلاحیت شوند. در آن زمان بسیاری از اصلاح‌طلبان انتقادهای تندی را علیه حجاریان مطرح کردند و گفتند شرط‌گذاری در انتخابات همان شرط گذاری برای حاکمیت است. تقریبا اکثریت قریب به اتفاق اصلاح‌طلبان ایده حجاریان را بسیار رادیکال دانستند. در همان زمان گفته می‌شد که نظر حجاریان به نوعی تلطیف تحریم انتخابات است. حجاریان می‌دانست که اگر اصلاح‌طلبان به طور صریح -مانند آنچه در جریان مجلس هفتم بیان کردند- از تحریم انتخابات سخن بگویند دوار پرداخت هزینه‌های سیاسی‌اش نیز می‌شوند؛ از این رو سعید حجاریان راهی دوگانه را در پیش گرفت که از یک سو هزینه تحریم بر گردن اصلاح‌طلبان قرار داده نشود و از سوی دیگر نتیجه عملی رفتار اصلاح‌طلبان همان تحریم انتخابات باشد. حتی همان زمان سید محمد خاتمی نیز با عنوان مشارکت مشروط مخالف بود اما حالا می‌بینیم که سایه نظریه حجاریان بر جبهه اصلاحات سنگینی می‌کند؛ البته با بازوی عملیاتی حزب اتحاد ملت.

هجمه اتحادی‌ها علیه مشارکت‌طلبان به قدری است که حتی تحمل یک اظهارنظر ساده از سوی دبیرکل یک حزب اصلاح طلب را نیز بر نمی‌تابند و می‌بینیم که اگر حسین مرعشی کوچک‌ترین سخنی بگوید آذر منصوری که حالا با هیاهوهای نیروهای اتحاد ملت بر کرسی ریاست جبهه اصلاحات نیز نشسته است، علیه او موضع می‌گیرد و طوری القا می‌کند که گویی مالک اول و آخر جبهه اصلاحات طیف اتحادی‌ها هستند. به نظر می‌رسد اکنون نیروهای چپ اصلاحات به طور کامل از نظرات سعید حجاریان پیروی می‌کنند و همین است که در مقطع کنونی شاهد افزایش تندروی‌ها در جبهه اصلاحات هستیم.