نوشتار امیر حاج رضایی در مثلث:

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

پرسپولیس در ورزشگاه آزادی جشن قهرمانی برگزار می‌کند اما یک ویدئوی شوکه‌کننده خیلی زود به سوژه شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. اتفاقی که رخ داده زشت‌تر از آن است که بخواهیم درباره الفاظ زشتی که مترجم ‌آقای برانکو به کار برده است، صحبت کنیم‌؛ آن‌قدر زشت که نمی‌توانیم این ادبیات را بنویسیم یا بر زبان جاری کنیم. باور‌کردن این چیزها البته در فوتبالی که هر روز از مواجهه با آن خسته و دلسرد می‌شویم، اتفاق عجیبی نیست اما از زشتی آن هم نمی‌کاهد. آنجا که یک مترجم که به‌طور حتم تحصیلکرده هم هست به خودش اجازه می‌دهد درباره یک انسان با شخصیت مثل برانکو ایوانکوویچ با این ادبیات زننده و زشت صحبت کند. اما فراموش نکنیم که دو اتفاق زشت رخ داده است‌؛ اول اینکه الفاظ رکیکی استفاده شده و دوم اینکه ‌آقای مترجم آگاهانه رفتار مداخله‌جویانه‌ای داشته است. مداخله در حریمی‌ که تصمیم‌گیری در آن فقط بر عهده سرمربی یک تیم است. چقدر مهم است که برانکو به محسن مسلمان در چه بازی‌هایی اعتماد کرده ‌و در چه بازی‌هایی او را روی نیمکت نشانده است. تصمیم‌گیری در‌مورد بازی‌کردن یا بازی‌نکردن یک بازیکن موضوعی است که فقط سرمربی تیم درباره آن اختیار تام دارد. به محض اینکه مثال‌های خارجی می‌زنیم هم یک عده می‌گویند چرا فوتبال ما را با آنجا مقایسه می‌کنید. چطور است که اسم‌مان را فوتبال حرفه‌ای گذاشته‌ایم اما نمی‌خواهیم حتی خودمان را با آنها مقایسه کنیم؟ مگر نه اینکه گرت بیل در خیلی از بازی‌ها روی نیمکت رئال‌مادرید نشست؟ مگر نه اینکه زیدان در یک بازی ‌بی‌اهمیت مثل لگانس به او فرصت بازی داد؟ آیا در آنجا عده‌ای به زیدان فحاشی کردند؟ من فکر می‌کنم این اتفاق کم‌اهمیتی نیست که باشگاه پرسپولیس قصد دارد توپ را به زمین خود برانکو بیندازد. مدیران این باشگاه گفته‌اند در‌مورد آقای مترجم باید خود برانکو تصمیم بگیرد. در صورتی که به عقیده من این باشگاه است که متولی پرسپولیس است و با رایزنی با برانکو باید خودش تصمیم بگیرد.

 به نظر من اما باید برخورد رادیکالی در این زمینه صورت بگیرد. من هرگز با ریش‌سفیدی به‌طور کامل مخالف نبودم اما ریش‌سفیدی که قرار باشد به اشاعه اعمال زشت و نادرست کمک کند، نباید مد‌نظر قرار بگیرد و در اینجاست که عیار و شهامت باشگاه پرسپولیس مشخص خواهد شد. من در جنوب شهر تهران بزرگ شدم. در محله‌هایی که به یاد ندارم هرگز پیر یا بزرگ‌تر یک محله برای موضوعات ناموسی ریش‌سفیدی کرده باشد. ریش‌سفیدی وقتی معنا پیدا می‌کند که در موقعیت درستی صورت بگیرد. من تاکید می‌کنم که با این مترجم باید برخورد رادیکالی صورت بگیرد و اتفاقا باشگاه پرسپولیس برای فدراسیون فوتبال گزارشی تهیه کند که برخوردها و محرومیت‌های جدی‌تری هم برای ایشان صورت بگیرد. باشگاه پرسپولیس با گفتن این حرف که برانکو باید در این مورد تصمیم بگیرد نباید خود را کنار بکشد. با شناخت و ارادتی که نسبت به ‌آقای جعفر کاشانی دارم امیدوارم باشگاه پرسپولیس در این زمینه به‌خوبی ورود کند و تصمیم قاطعانه‌ای بگیرد.  این خلاف اصول انسانی است که ما با یک مربی زحمتکش و با‌شخصیتی مثل برانکو ایوانکوویچ این‌گونه برخورد کنیم. تیم‌مان را قهرمان کند و با‌ فردی که در کارش مداخله کرده و درباره‌اش الفاظ رکیکی به کار برده است از طریق مدارا و مصلحت‌اندیشی وارد شویم. من به‌شخصه روی نیمکت‌های فراوانی نشسته‌ام.

 وقتی سرمربی بودم متوجه شدم یکی از اعضای کادر فنی به یک بازیکنی گفته است حق تو این نیست که روی نیمکت بنشینی و باید بازی کنی. من نامه‌ای به باشگاه زدم و درخواست کردم که این فرد از کادر فنی اخراج شود چون او در کار من مداخله کرده بود. او حق یا توقعی را نزد آن بازیکن ایجاد کرده بود که من به‌عنوان سرمربی آن حق را برایش قائل نبودم، بنابراین از باشگاه پرسپولیس می‌خواهم که شجاعت خودش را در این زمینه نشان بدهد و برخورد قاطعانه‌ای با ‌آقای مترجم داشته باشد. در این صورت برانکو با تمرکز بهتری به بازی‌های بعدی تیمش فکر خواهد کرد.