کانادا اعلام کرد که در حال لغو توقف صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی به عربستان است و قراردادی ۱۴ میلیارد دلاری برای فروش خودروهای زرهی شرکت جنرال داینامیکس به ریاض را دوباره مورد مذاکره قرار داده است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا اظهار کرد، این "پیشرفت‌های چشمگیر" در خصوص این قرارداد، هزاران شغل را در شرکت تابعه "جنرال داینامیکسِ" آمریکا در کانادا حفظ خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اقدام حاکی از عقب‌نشینی دولت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا از اظهارات وی در ماه دسامبر ۲۰۱۸  مبنی بر تمایلش برای خروج از این قرارداد است.

شامپاین اظهار کرد، طبق بندهای توافقی که مجددا مورد مذاکره قرار گرفته، در صورتی که کانادا دریابد عربستان از این خودروها برای اهداف بیان شده‌اش استفاده نمی‌کند، می‌تواند بدون جریمه، مجوزهای فروش این تجهیزات را به تاخیر انداخته یا لغو کند و اتاوا همچنین بررسی‌های خود را در خصوص همه فروش‌های تسلیحاتی مطرح شده، تقویت خواهد کرد.

این وزیر به خبرنگاران گفت: این یک چک سفید برای هر کس که می‌خواهد هر چیزی را به عربستان صادر کند، نیست.

ترودو پیشتر گفته بود که لغو این قرارداد جریمه‌ای هنگفت خواهد داشت اما جزییاتی از مبلغ آن ارائه نکرده بود. شامپاین اما اظهار کرد که جریمه لغو این قرارداد فروش تقریبا برابر با ارزش آن است.

حزب اپوزیسیون "دموکرات‌ جدید" اظهار کرده است که اتاوا در حال "ارسال خودروهای زرهی به حکومتی مستبد و غیردموکراتیک با سوابق حقوق بشری نامناسب" است و خواستار لغو این قرارداد شده است.

شامپاین در عین حال خاطرنشان کرد: ما نگران وضعیت حقوق بشر و به ویژه حقوق زنان در عربستان هستیم.