باید توجه داشته باشیم موضوع اصلی در دستور کار مجلس آتی بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان تازه وارد به بهارستان است

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اکبر ترکان به روزنامه آرمان گفته است : اینکه نمایندگان مجلس بخواهند در عزل و نصب مدیران در هر سطحی دخالت کنند منجر به فساد می‌شود و نیاز مبرم کشور امروز زدودن فسادهای لایه‌ای است.

تحرکات اخیر نمایندگان مجلس یازدهم نشان از شروع برخی مقابله‌ها با سیاست‌های دولت دارد. چه میزان این موضوع از دیدگاه شما صحت دارد و جدی است؟

من در رفتار نمایندگان مجلس نشانه‌ای از اینکه قصد هجوم به دولت را داشته باشند مشاهده نمی‌کنم و اینکه تعداد اندکی از آنها چنین رفتاری دارند دلیل بر کل نیست. مجلس یازدهم فرصت خط و نشان کشیدن برای دولت را نخواهد داشت. اولین کاری که مجلس جدید باید بکند این است که از مداخله نمایندگان در عزل و نصب‌های قوه مجریه جلو‌گیری کند، همین یک کار را اگر موفق شود انجام دهد، دیگر وقت چندانی برای مسائل دیگر نمی‌ماند چراکه از اصلی‌ترین نقاط ضعف مجلس دهم همین موضوع بوده است و تکرار آن در مجلس یازدهم قابل پذیرش نیست. اینکه نمایندگان مجلس بخواهند در عزل و نصب مدیران در هر سطحی دخالت کنند منجر به فساد می‌شود و نیاز مبرم کشور امروز زدودن فسادهای لایه‌ای است.

با این تفاسیر فکر می‌کنید مجلس یازدهم زمان دخالت در کار دولت را ندارد یا امکان آن را؟

در مجلس دهم، طی چهل سال عمر نظام جمهوری اسلامی بیشترین مداخله در کار قوه مجریه شکل گرفت. مجلس دهم به‌شکل بی‌سابقه‌ای در امور اجرایی مداخله کرد و نمایندگان در مناطق خود در عزل و نصب مدیران دخالت‌های بیجای بسیاری داشتند البته که این نوع مداخلات در زمان‌های پیش هم در مجلس وجود داشته است اما هیچ‌گاه به این گستردگی صورت نگرفته بود. به‌عنوان مثال در دولت احمدی‌نژاد او این اجازه را نمی‌داد که نمایندگان مجلس در عزل و نصب‌ها دخالت کنند. دوره دهم مجلس اما بیشترین دخالت را در این زمینه داشت درواقع پس از انتخابات نمایندگان به جان دستگاه‌ها افتادند که برخی مدیران را عوض کنند و جایگزین آنها را از همراهان خودشان انتخاب کردند و حتی این موضوع به شرکت‌ها هم رسید و نمایندگان به شرکت‌ها هم در لابی فشار آوردند درنهایت در دوره اخیر مجلس دخالت نمایندگان به حد اعلای خود رسید و جزو وظایف نمایندگان هم نبود. برخی مدیران و وزیران حاضر نمی‌شدند شام بدهند یا امتیازاتی خاص را در اختیار نمایندگان قرار دهند به همین دلیل هم از جانب مجلس دهم حمایت نمی‌شدند. در نهایت در شش ماه دوم سال کشور درگیر هیجانات انتخابات 1400 است و عملا وقتی برای تنازعات با دولت نمی‌ماند.

با این تفاسیر فکر می‌کنید این مداخلات در مجلس یازدهم شکل نمی‌گیرند و دولت و مجلس در تعامل قدم برمی دارند؟

باید توجه داشته باشیم موضوع اصلی در دستور کار مجلس آتی بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان تازه وارد به بهارستان است، روی دوش مجلس جدید 2 وظیفه مهم است؛ یک وظیفه از این ناشی می‌شود که 90 نفر از نمایندگانی که در مجلس دهم هستند و چیزی از عمر آن باقی نمانده، به دلایل مالی و مداخلات اقتصادی رد صلاحیت شده‌اند. شورای نگهبان اعلام کرد که عده‌ای در کارهای خلاف بودند مثل دلالی و مداخله در امور ناباب تجاری و... که طبق صحبت‌های شورای نگهبان عده زیادی اینگونه بودند. مجلس جدید برای اینکه حیثیت خود را حفظ کند، باید کسانی که آلودگی‌های اقتصادی دارند و در کار دولت مداخله کرده‌اند یا در مجلس با لابی و دلالی کارهایی انجام می‌دادند نباید اعتبار نامه آنها تائید شود. باید دقت داشته باشیم 90 نفر از افرادی که شورای نگهبان در خصوص لابی‌های اقتصادی متهم شدند با دلایل کتبی و توسط شورای نگهبان رد شدند و این دلایل هنوز هم برجای خود باقی هستند، اگر این افراد در مجلس حضور دارند نباید اعتبارنامه آنها تائید شود.

با این حال تصور شما از مجلس یازدهم این است که بازهم افرادی در آن با اختلافات مالی حضور دارند؟

برخی نمایندگان دوباره فشار آورده‌اند و تائید صلاحیت شده‌اند که اسامی آنها معلوم است. اعتبارنامه اینها باید رد شود و نباید اجازه دهیم اینها همچنان در مجلس بمانند وگرنه مجلس دوباره همان اتهامات قبلی را متوجه می‌شود. این بخش بسیار مهمی است و تقاضای ما از مجلس جدید این است که اعتبار مجلس را فدای این اشخاص ناباب نکند. بخش دوم این است که: در این دوره‌ای که گذشت نمایندگان مداخلاتشان در قوه مجریه خارج از حد و اندازه بود به‌طوری که نماینده مجلس فشار می‌آورد که فلان نفر را مدیرکل استان کنید یا فلان نفر را به‌عنوان رئیس اداره بگذارید، ‌این کسانی که به‌عنوان وابستگان به نمایندگان در مصدر امور قرار گرفته‌اند، ‌اینها یکی از نکات فساد و آسیب‌پذیری دوره گذشته مجلس بوده‌اند. مجلس باید مداخله در امور قوه مجریه را منع کند و اجازه ندهد نمایندگان از ابزار قدرت استفاده کنند.

برخی نظریه‌ها هم مطرح می‌شود مبنی بر اینکه دولت پنهان مانع از موفقیت روحانی در عمل به وعده‌ها شده است. باتوجه به اینکه در دولت سابقه حضور دارید این گمانه‌زنی را چه‌اندازه می‌پذیرید؟

تمام مشکلات امروز کشور نشأت گرفته از تحریم‌ها و مشکلاتی است که ایالات متحده برای کشور ما پدید آورده، هرکس جز این می‌گوید در فهم سیاسی مشکل دارد و باید دیدگاه خود را عوض کند. آب از جای دیگری گل شده و نمی‌توانیم از درون به‌دنبال آن بگردیم. کسانی که همنوا با ترامپ در داخل تاختند و سیاست‌های ترامپ کشور ما را به این وضع امروز دچار کرده است و دولت پنهانی هم وجود ندارد.