بازار سهام در ساعات پایانی با افزایش تقاضا در نمادهای فولاد و شستا مثبت به کار خود پایان داد. شاخص کل ۰٫۲۵ درصد رشد کرد. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن ۰٫۰۵ درصد افت داشت

بورس امروز مثبت است یا نه؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

امروز بورس با افزایش تقاضا در نماد‌های فولاد و شستا، مثبت به کار خود پایان داد. آیا این روند ادامه‌دار است؟

بازار سهام در ساعات پایانی با افزایش تقاضا در نمادهای فولاد و شستا مثبت به کار خود پایان داد. شاخص کل ۰٫۲۵ درصد رشد کرد. این در حالی بود که شاخص هم‌وزن ۰٫۰۵ درصد افت داشت.

شستا در دقایق پایانی و با انتشار خبر احتمال افزایش سرمایه سبز شد و فولادی‌ها نیز امروز با رشد مواجه بودند. خودرو نیز با توجه به انتشار خبر جلسه قیمت‌گذاری در روز آینده از ابتدا سبز بود. احتمال می‌روند رشد گروه خودرو فردا در حالی ادامه یابد که سایر گروه‌ها نیز از این رشد متاثر شوند.

ریسک‌های سیستماتیک بازار همچنان ادامه دارد. بورس همچنان دستخوش تصمیمات مبهم دولت است. برای آخرین نمونه خبر قطع گاز فولادی‌ها در روز گذشته بازار را بسیار متاثر کرد. با این حال سیگنال‌های مثبتی در بازار سهام به چشم می‌خورد که احتمال تداوم روند رشد را برای فردا پررنگ‌تر می‌کند.

رشد ادامه‌دار بورس متاثر از خودرویی‌هاست

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سهام گفت: با توجه به افزایش حجم تقاضا در لحظات پایانی بازار، پیش‌بینی می‌شود فردا نیز بازار سهام مثبت به کار خود ادامه دهد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه تصمیم‌گیری پیرامون قیمت‌گذاری خودرو، گفت: متاثر از جلسه فردا، نمادهای خودرویی امروز مثبت بودند و فردا نیز خودرو در بازار پیشتاز خواهد بود.

این کارشناس اظهار کرد: در این مدت بازار سهام دستخوش انواع ریسک‌های سیستماتیک بوده است. اما برای بازار فردا اگر اتفاق جدیدی رخ ندهد رشد خواهیم داشت. علاوه بر خودرو شاهد ایجاد صف خرید برای شستا نیز بودیم که به دلیل انتشار خبر افزایش سرمایه این شرکت پیش از اعلام رسمی بود.

وی تصریح کرد: معمولا بازار به این صورت است که وقتی خودرویی‌ها مثبت باشد سایر گروه‌ها نیز متاثر از آن سبز خواهند شد. برای فردا نیز این اتفاق دور از انتظار نیست.

کارشناس بازار سرمایه گفت: رشد روز گذشته بازار بدلیل اصلاح قیمت‌ها بود، زیرا بسیاری از تحلیلگران انتظار اصلاح قیمت‌ها را در کانال یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحدی داشتند تا بازار بتواند از لحاظ روانی از این کانال عبور کند.

آقای رضا امامی  درباره روند معاملات بازار سرمایه گفت: در ۱۰ دقیقه‌ی ابتدای معاملات امروز شاهد رشد نماگر‌های بورسی بودیم، اما در جریان معاملات شاهد روند نزولی بازار هستیم بطوریکه شاخص کل هم وزن با افت روبرو شد و در صورت تداوم این وضعیت بازار فردا نزولی خواهد شد.

امامی با اشاره به اینکه در بازار شاهد افزایش عرضه سهام هستیم ادامه داد: تا شاخص کل بورس به کانال یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی می‌رسد عرضه سهام در بازار افزایش می‌یابد.وی تصریح کرد: یکی دیگر از دلایلی که بازار امروز روند نزولی گرفت اختلال در سایت مدیریت فناوری بورس بود که تاثیر زیادی در بازار گذاشت.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تا زمانی که اقبال ناچیزی بر روی سهام در بازار سرمایه صورت می‌گیرد درگاه‌های معاملاتی دچار اختلال می‌شود و متاسفانه مسئولین برای این اتفاق هیچ تمهیداتی درنظر نگرفته‌اند.

وی ادامه داد: با توجه به تعطیلات بازار‌های جهانی، تحلیل‌ها از روند رشد کامودیتی‌ها و کالا‌های انرژی بدلیل بحران در انرژی حکایت دارد.

وی تصریح کرد: گروه‌های انرژی محور اصلی‌ترین گروه‌ها هستند که از قیمت‌های جهانی تاثیر می‌گیرند.

امامی گفت: معامله‌گران باید روی سهم‌های بنیادی سرمایه گذاری کنند، زیرا بازار تا آذرماه شاهد فراز و فرود خواهد بود.

منبع : تجارت نیوز