اعتماد/ علی ‌صوفی گفت‌: کافی است فضا باز شود و نظارت استصوابی دیگر دست به رد شاخص‌های اصلاحات نزند تا اصلاح‌طلبان مثل اصولگراها بتوانند چهره‌های تاثیرگذار خود را وارد انتخابات کنند.

صوفی: اصلاح‌طلبان منتظر چراغ سبز حاکمیت هستند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

اصلاح‌طلبان در حالی باید برای حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تصمیم بگیرند که این ‌بار علاوه بر دغدغه‌هایی که به واسطه سیاست‌های تحدیدکننده شورای نگهبان دارند‌ نسبت به اقبال سرمایه اجتماعی‌شان به صندوق رأی نیز دچار تردید هستند؛ بنابراین می‌توان گفت، انتخابات ۱۴۰۰ برای جریان اصلاحات انتخاباتی بسیار مبهم خواهد بود.

علی ‌صوفی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در گفت‌و‌گو با اعتمادآنلاین در این‌ باره اظهار داشت: کشور در حالی به استقبال انتخابات ۱۴۰۰ می‌رود که تردیدهای زیادی درباره میزان مشارکت مردم در انتخابات وجود دارد. به هر حال وضعیت بغرنج اقتصادی نارضایتی‌هایی عمومی ایجاد کرده است که تبعات آن دامن همه جریان‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب و اصولگرا را خواهد گرفت.
 
دبیر کل حزب پیشرو اصلاحات در ادامه گفت: از سویی دولت جاری با مدیریت آقای روحانی کارنامه‌ای منفی به نمایش گذاشته است که به همین دلیل در جامعه درباره اصلاح‌طلبان ذهنیتی منفی شکل گرفته است. به هر حال آقای روحانی با حمایت چهره‌های شاخص جبهه اصلاحات روی کار‌ آمد و طبیعی است که مردم عملکرد دولت به ویژه ناکارآمدی‌ها در دوره دوم را از چشم اصلاح‌طلبان ببینند.

او تصریح کرد: شرایط به حدی بد است که می‌توان یک جدایی‌ جدی را بین دولت و مردم به طور واضح دید که این ریشه در بی‌اعتنایی دولت به عنوان قوه مجریه به مردم دارد؛ در واقع می‌توان گفت بعد از سال ۹۶ دولت سیاست‌هایش را تغییر داد و با ندانم‌کاری‌ها شرایط را به قدری دشوار کرد که مردم در دی‌ماه ۹۶ و آبان ۹۸ به اعتراض‌های خیابانی متوسل شدند تا بلکه دست‌اندرکاران صدای اعتراضی‌شان را بشنوند. تداوم گرانی‌ها و این احساس که دولت با رها کردن امور به مردم بی‌توجهی می‌کند موجب شده است نارضایتی‌ها استمرار یابد و بی‌اعتمادی و ناامیدی روز‌به‌روز پررنگ‌تر شود.

وزیر تعاون دولت اصلاحات همچنین توضیح داد: در چنین وضعیتی اصلاح‌طلبان وقتی می‌خواهند به کنش انتخاباتی روی خوش نشان دهند،‌ از سویی سیاست‌های محدودکننده حاکمیت را پیش روی خود می‌بینند و از طرفی به خوبی می‌دانند که سرمایه اجتماعی‌شان تحت‌ تاثیر گرفتاری‌های این چند سال ریزش داشته است؛ این ۲ لبه قیچی‌ای است که کار را برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات دشوار کرده. همه دیدند در سال ۹۸ تمام کاندیداهای شاخص اصلاح‌طلب از سوی شورای نگهبان رد شدند تا آنها به طور کاملاً طبیعی نسبت به حضور در انتخابات ۱۴۰۰ تردیدی جدی پیدا کنند.

صوفی ادامه داد: با وجود مانع‌تراشی‌ها،‌ جریان اصلاحات به عنوان جناح ریشه‌داری که توانمندی‌اش را در طول همه این سال‌ها به اثبات رسانده، ناچار است که با تکیه بر صندوق رأی، مردم را به طرق مختلفی به رأی دادن ترغیب کند. البته عده‌ای هم با توجه به شرایط نظرشان عدم شرکت در انتخابات است که به‌قاعده چنین رویکردی نمی‌تواند منطقی باشد چراکه اصلاح‌طلبان با براندازی و محافظه‌‌‌کاری زاویه دارند و با وجودی که هم فشار اجتماعی، سیاسی و حتی حاکمیتی را تحمل می‌کنند همچنان مهیای ورود به فضای انتخاباتی خواهند شد تا از این طریق در راستای اصلاح امور سهم و نقشی مهم داشته باشند. به همین دلیل اصلاح‌طلبان منتظر چراغ سبز حاکمیت هستند.

او اضافه کرد: در واقع کافی است فضا باز شود و نظارت استصوابی دیگر دست به رد شاخص‌های اصلاحات نزند تا اصلاح‌طلبان مثل اصولگراها بتوانند چهره‌های تاثیرگذار خود را وارد انتخابات کنند. قطعاً آنها برنامه‌هایی دارند که بتوانند با ترمیم وضعیت فعلی، مردم را از نگرانی‌های شدید رها کنند.

علی صوفی در پایان گفت: امر مهم دیگر این است که دولت‌ها باید این اختیار را داشته باشند که بدون مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی‌های رایج برنامه‌های خود را به اجرا درآورند.