کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی این هفته میزبان هفت عضو کابینه هستند و قرار است وزیران دولت با حضور در کمیسیون‌ها به سوالات نمایندگان پاسخ دهند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی این هفته دستور کار فشرده ای خواهند داشت. نمایندگان این هفته در کمیسیون‌ها میزبان منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری، محمد شریعتمداری وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد جوادآذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات،  فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی و سید کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی خواهند بود. علاوه بر این طرحها و لوایح مهمی این هفته در دستور کار کمیسیون‌های تخصصی مجلس قرار دارد.

اعضای کمیسیون، تحقیقات و فناوری این هفته، لایحه الحاق یک تبصره به ماده ۵ قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و لایحه نحوه کمک های اشخاص حقیقی و حقوقی به سازمان فنی و حرفه ای را مورد بررسی قرار می‌دهند.   اعضای این کمیسیون روز سه شنبه میزبان منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری هستند.

بررسی طرح اساسنامه شرکت ملی گاز ایران، بررسی لایحه مالیات بر درآمد و دارایی فعالان اقتصادی در مناطق آزاد تجاری صنعتی، بررسی طرح ممنوعیت انتخاب و انتصاب مقامات و مدیران اداری دارای تابعیت مضاعف و مرتبط با کشورهای خارجی، بررسی لایحه تعیین وظایف و اختیارات وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی از دیگر برنامه‌های این کمیسیون در این هفته است.  

کارگروه آموزش و پرورش این کمیسیون هم مشکلات مربوط به شروع سال تحصیلی و ساماندهی نیروی انسانی در وزارت آموزش و پرورش را بررسی خواهد کرد.

کمیسیون اجتماعی این هفته در خصوص طرح استفساریه بند ۱۱۲ قانون برنامه ششم توسعه را بررسی خواهد کرد.  طرح/ لایحه استخدامی شهرداری‌ها، بررسی طرح/ لایحه طرح تشکیل کمیته ستاد جذب سرمایه‌های داخلی و صدور مجوز ایجاد واحدهای تولیدی از برنامه‌های روز یکشنبه این کمیسیون است.

کمیسیون اجتماعی روز سه شنبه هم بررسی طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی و  طرح یا لایحه اصلاح ماده ۳۲ قانون مدیریت خدمات کشوری را در دستور کار دارد.  پرویز فتاح رییس بنیاد مستضعفان هم قرار است روز سه شنبه با حضور در کمیسیون از عملکرد بنیاد در زمینه محرومیت‌زدایی و توانمندسازی اقشار محروم جامعه گزارشی ارائه دهد. بررسی طرح دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیر دولتی، طرح تعیین تکلیف کارگزاران بیمه کشاورزی، جلسه کمیته اشتغال و کار آفرینی در جلسات این کمیسیون قرار دارد.

وزیر اقتصاد و رییس کل بیمه مرکزی؛ میهمان کمیسیون اقتصادی

کمیسیون اقتصادی این هفته قرار است در خصوص طرح اصلاح ماده ۵۴ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم اعاده شده از شورای نگهبان، طرح استفساریه بند ۲ ماده ۲ قانون مالیات‌های مستقیم اقتصادی،  لایحه مالیات بر ارزش افزوده اعاده شده از شورای نگهبان را روز یکشنبه در دستور کار خود قرار دهد.  اعضای این کمیسیون روز دوشنبه نشستی با مدیران ارشد بیمه های بازرگانی کشور با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و رئیس کل بیمه مرکزی با موضوع بررسی آخرین وضعیت صنعت کشور برگزار می‌شود.

 ظریف و آذری جهرمی در کمیسیون امنیت ملی

کمیسیون کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس این هفته روزهای یکشنبه و سه شنبه و چهارشنبه تشکیل جلسه خواهد داد. طرح تشکیل سازمان پدافند غیرعامل در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، لایحه الحاق ماده یک ماده به قانون خدمت وظیفه عمومی  این هفته در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین در روز سه شنبه گزارش رئیس کمیته روابط خارجی در خصوص برگزاری نشست تخصصی این گروه بررسی و جمع بندی طرح‌ها و لوایح مطروح در دستور کار خواهد گرفت.

بررسی تهدیدات امنیتی فضای سایبری در کشور با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و بررسی سوال علیرضا سلیمی نماینده محلات و سوال مشترک  ۲۱ نفر از نمایندگان از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه از برنامه‌های این کمیسیون است. همچنین طرح یا لایحه موافقت نامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی این هفته مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

بررسی طرح پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاقی به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی در دریای خزر در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و طرح موافقتنامه انتقال محکومین بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بررسی خواهد شد.

روز سه شنبه بررسی موضوعات گام‌های کاهش تعهدات برجامی ایران در سایت‌های فردو و نطنز و تبعات اقتصادی و امنیتی هسته‌ای شدن کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی و ترکیه، فرصت‌ها و تهدیدات دیپلماسی هسته‌ای ایران، تمهیدات امنیتی حفاظتی برای تجهیزات فناوری دفاعی که شائبه آلودگی در آن وجود دارد، با حضور مسئولان ذیربط  در این کمیسیون مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس این هفته طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات ریاست جمهوری و  طرح ثبت نام رای دهندگان به انتخابات را در دستور کار دارد. اینکمیسیون روز سه شنبه هم اصلاح موادی از قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی و  طرح استفساریه تبصره ۴ ماده ۱۱۰ قانون و شهرداری های مصوب ۱۳۹۰  را در دستور کار دارد.

کمیسیون انرژی در روز سه شنبه موضوع جلوگیری از خام فروشی و نیز بحث تولید ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای حسب دستور رهبر انقلاب را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اعضای کمیسیون برنامه و بودجه روز یکشنبه رسیدگی به لایحه اصلاح مواد ۶۳ و ۶۴ قانون محاسبات عمومی کشور و رسیدگی به طرح استفساریه تبصره ۶۲ قانون برنامه دوم توسعه را در دستور کار دارند. اعضای این کمیسیون در جلسه روز دوشنبه درباره درخواست از نمایندگان جهت عضویت در کمیسیون تصمیم گیری می‌کنند. رسیدگی به درخواست‌های واصله به کمیسیون جهت انجام تحقیق و تفحص از عملکرد سازمان برنامه و بودجه کشور و بررسی نحوه تامین منابع مورد نیاز تامین کالاهای اساسی و اقشار آسیب‌پذیر هم در جلسات این هفته کمیسیون برنامه و بودجه مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس این هفته گزارش ریاست سازمان تامین اجتماعی در خصوص اقدامات انجام شده و برنامه‌های آتی سازمان را استماع خواهند کرد. اعضای این کمیسیون روز سه‌شنبه هم طرح تخصیص ارز با نرخ ترجیحی به کالاهای اساسی و لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی به کنوانسیون مطرح در مورد ارائه منابع مخابراتی برای کاهش و عملیات امدادی مورد بررسی قرار خواهند داد.

 استماع گزارش ریاست دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله در خصوص پلاسما درمانی و میزان اثربخشی آن در بیماران کرونایی از برنامه‌های دیگر کمیسیون بهداشت در روز سه شنبه است. بررسی پیش‌نویس قانون جامع دارو و غذا با حضور مسئولین سازمان غذا و دارو اتاق بازرگانی به مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی  نیز در روز یکشنبه در دستور کار این کمیسیون قرار خواهد گرفت.

 اعضای کمیسیون صنایع از گروه‌های خودروساز بازدید می‌کنند

ادامه بررسی طرح حمایت از اقتصاد ملی و رونق تولید در مقابل اقدامات خصمانه آمریکا و ادامه طرح مالیات بر عایدی سرمایه و گزارش وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و معاونین مربوطه از عملکرد کاری و  لایحه الحاق دولت ایران به کنوانسیون تمپره در مورد ارائه منابع مخابراتی برای کاهش بلا و عملیات امدادی مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

بررسی لایحه عضویت سازمان فضایی ایران در فدراسیون بین المللی فضانوردی و بازدید از گروه خودروسازی سایپا و استماع گزارش مدیر عامل و مدیران مجموعه خودروسازی سایپا در دستور کار این سازمان قرار خواهد گرفت.

 کمیسیون عمران میزبان وزیر راه و شهرسازی

بررسی لایحه موافقتنامه حمل و نقل بین المللی جاده ای مسافر و کالا بین دولت جمهوری اسلامی ایران و شورای فدرال سوئیس در روز یکشنبه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 این هفته همچنین محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در کمیسیون درخصوص تولید مسکن و سامانه ملی املاک و اسکان کشور گزارش داده و به سوالات نمایندگان پاسخ خواهد داد.  این هفته همچنین مرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد امام خمینی در  این کمیسیون حضور خواهد یافت.

بررسی لایحه موافقتنامه بین دولت‌های ساحلی دریای خزر در زمینه حمل و نقل از دیگر برنامه‌های کمیسیون عمران در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه این هفته مجلس است.

 این کمیسیون موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی و دولت جمهوری صربستان را مورد بررسی قرار خواهد داد.

اعضای کمیسیون کشاورزی این هفته همچنین در نشست مشترکی با وزیر جهاد کشاورزی و معاونان وی درباره عملکرد این وزارتخانه هم اندیشی خواهند کرد.

همچنین پروتکل حفاظت از تنوع زیستی الحاق به کنوانسیون چهارچوب حفاظت از محیط زیست دریایی در دریای خزر، الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون بین‌المللی حمایت از ارقام جدید گیاهی با عضویت در اتحادیه آن، تعیین تکلیف اموال بهکده رضوی با دعوت از مسئولین وزارتخانه‌های ذیربط مورد بررسی قرار خواهد گرفت.