«گنگ شوانگ» معاون نمایندگی دایم چین در سازمان ملل ضمن بی اساس خواندن اتهامات آمریکا علیه کشورهای دیگر از جمله چین و ایران، آنرا بزرگترین تهدید برای امنیت و ثبات راهبردی جهان دانست و گفت: آمریکا از استانداردهای دوگانه در قبال برجام و همچنین مساله هسته ای کره شمالی استفاده کرده و با اجرای دستورکارهای ژئوپلتیک به دنبال پیشبرد انحصارگرایی سیاسی است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

او در اظهارات روز شنبه در نشست کمیته اول هفتاد و پنجمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل که تلویزیون مرکزی چین آنرا منتشر کرده است خاطر نشان کرد: امریکا در حال بازگشت به ذهنیت جنگ سرد است و از پیمان های مختلفی چون برجام و آی ان اف خارج شده است و نگرش منفی نسبت به تمدید پیمان استارت جدید دارد و عملکردهایش در قبال معاهدات و رژیم های کنترل تسلیحاتی دوجانبه و چندجانبه نیز به هیچ وجه مطلوب نبوده است.

گنگ شوانگ در این خصوص گفت: آمریکا حتی در گزارش های امنیتی راهبردی بارها چین و روسیه را رقبای استراتژیک و تهدیدهای خارجی دانسته است و به تقابل بین کشورها دامن می زند.

او گفت: آمریکا در تلاش است تا از زیر بار مسئولیت ها شانه خالی کند و در حال به روزرسانی زرادخانه های هسته ای خود و نیز کاهش آستانه استفاده از سلاح های هسته ای است و همچنین به بهانه مذاکرات به اصطلاح سه جانبه از مسئولیت ویژه خود در زمینه خلع سلاح هسته ای طفره رفته و حتی از از سرگیری آزمایشات هسته ای نیز سخن به میان آورده است.

معاون نمایندگی دایم چین در سازمان ملل اتهامات آمریکا علیه چین و در مورد کوتاهی پکن در کنترل تسلیحاتی و آلوده کردن دنیا به ویروس کرونا کاملا غیرقابل قبول دانست و گفت: اینکه آمریکا بخواهد از مسوولیت های خود در مبارزه با همه گیری کرونا شانه خالی کرده و به دنبال گمراه کردن دنیا باشد، زیبنده این کشور نیست. 

این مقام چینی در خصوص کنترل تسلیحاتی نیز گفت: چین با مسابقه تسلیحاتی مخالف است، از چند جانبه گرایی حمایت می کند، تعهدات خود را تحت معاهدات و توافق نامه های مربوط به کنترل تسلیحات اجرا و از گفت وگو و همکاری در زمینه امنیت حمایت می کند.

گنگ شوانگ نقش چین را در زمینه حفظ امنیت و خلع سلاح بین المللی را مثبت دانست که مورد ارزیابی و پذیرش کشورهای دیگر نیز قرار گرفته است. 

وی در ادامه با اشاره به شماری از دلایل متعدد اشتباهات راهبردی و اقدامات ضدامنیتی آمریکا گفت: واشنگتن برخلاف اتهاماتی که به چین وارد می کند، وسواس زیادی در زمینه افزایش نیرو های نظامی دارد. در هزینه های نظامی رتبه اول را در دنیا در اختیار دارد و در سال ۲۰۱۹ میلادی بیش از ۷۰۰ میلیارد دلار صرف هزینه های نظامی کرده است که معادل تقریبی ۴۰ درصد از کل هزینه های جهان است.
به گفته معاون نمایندگی دایم چین در سازمان ملل، ایالات متحده در حال شکستن توازن راهبردی است. این کشور سامانه های دفاع موشکی در آسیا-اقیانوسیه و اروپای مرکزی و شرقی مستقر کرده و قصد دارد موشک های میان برد زمینی را در آسیا-اقیانوسیه و اروپا مستقر کند و هدف آن تقویت حضور نظامی و ایجاد سلطه مطلق است.

گنگ شوانگ اظهار داشت: آمریکا مانع کنترل سلاح های بیولوژیکی (میکربی) می شود و تنها کشوری است که مانع از راه اندازی مجدد مذاکرات برای پروتکل های شامل رژیم تأیید برای تقویت کنوانسیون سلاح های بیولوژیکی و جلوگیری از تلاش های بین المللی برای تأیید این نوع فعالیت های بیولوژیکی است. وقتی صحبت از کنترل تسلیحات میکربی می شود آمریکا یک «مانع» است.

وی گفت: آمریکا در از بین بردن سلاح های شیمیایی تأخیر می اندازد. تسلیحات شیمیایی در اختیار دارد. مهلت تخریب سلاح های شیمیایی را چندین بار تمدید کرده و به تعهدات خود طبق کنوانسیون مربوطه عمل نکرده است. ایالات متحده بزرگترین مانع در برابر جهانی عاری از سلاح شیمیایی است.

این مقام دیپلماتیک چینی تصریح کرد که ایالات متحده در حال راه اندازی مجدد برنامه جنگ ستارگان است و نیروی فضایی ایجاد، فرماندهی فضایی را دو باره تأسیس کرده و آزمایش های تسلیحاتی و تمرین های نظامی در فضا را افزایش داده است. این اقدامات امنیت فضای ماورای جو را تهدید می کند و کاملا با راهبرد استفاده مسالمت آمیز از این فضا منافات دارد.

گنگ شوانگ گفت: ایالات متحده در حال ایجاد یک امپراتوری هک های اینترنتی و سایبری است. این کشور در سراسر جهان از طریق برنامه هایی مانند PRISM  (پریسم) درگیر حملات و نظارت گسترده سایبری است و همزمان با تلاش برای تسلط بر فضای مجازی، ظرفیت جنگ سایبری خود را توسعه می دهد.

وی به دنبال اعلام این فهرست از اقدامات ضدبین المللی آمریکا، ابراز امیدواری کرد که واشنگتن روشی شفاف، مسئولیت پذیر و سازنده در این نشست ها داشته باشد و برای پیشبرد روند کنترل تسلیحات و خلع سلاح بین المللی و حفاظت از امنیت و ثبات راهبردی دنیا با سایر کشورها همکاری کند.