اصلاح‌طلبان از استراتژیی که فاصله ۹۲ تا ۹۶ پی گرفتند، پشیمانند؟ نه این پرسش تنها نگاهی رو به گذشته دارد و واکاوی اتفاقات از سر گذرانده است و نه پاسخ به آن بی‌اهمیت و مرور آن چیزی است که این سال‌ها بر یک جریان سیاسی گذشته است.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 پاسخ به این پرسش اهمیت دارد از آنجا که می‌تواند در تعیین استراتژی اصلاح‌طلبان در انتخابات پیش رو یا به عبارتی ۴ سال آینده نقش موثری داشته ‌باشد. البته کنشگران سیاسی پاسخ‌های متفاوتی به این پرسش دارند. عده‌ای مدت‌هاست ابراز پشیمانی کرده‌اند، تعدادی پشیمان نیستند و دفاع می‌کنند و گروه سوم که قاطبه اصلاح‌طلبان را تشکیل می‌دهند اگرچه از آرای خود در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۶ پشیمان نیستند و معتقدند بنا به مختصات و مقتضیات زمانی بوده اما از نتیجه آن ابراز رضایت نمی‌کنند. 

در همین راستا جواد امام، مدیرعامل بنیاد باران در گفت‌وگویی که با «برنا» داشته، بیان کرده که اصلاح‌طلبان از رای ۹۲ و ۹۶ خود پشیمان نیستند. او البته کنایه‌ای هم به اظهارات اخیر محمود واعظی، رییس‌ دفتر تاثیرگذار حسن روحانی زده که اخیرا گفته ‌بود اصلاح‌طلبان در نقد، مراعات دوستان اصلاح‌طلب‌شان در دولت را بکنند.

 امام هم در جواب این کنایه گفته اگرچه امروز اصلاح‌طلبان نمی‌توانند بگویند از روحانی حمایت نکردیم اما واقعیت این است که اصلاح‌طلبان حتی خاتمی و سایر بزرگان هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های دولت و چینش افراد کابینه نداشتند. با این حال امام در پاسخ به این سوال که با این حساب باز هم از کاندیدای نیابتی حمایت می‌کنید؟ گفته است:«در حال حاضر نمی‌توان روی مصادیق صحبت کرد اما مسلم است که ما به عنوان جریان اصلاح‌طلب باید تلاش کنیم که کاندیدای خودمان را در عرصه انتخابات ۱۴۰۰ به مردم معرفی کنیم.» 

بحث استفاده از کاندیدای نیابتی یا معرفی کاندیدای اصلاح‌طلب از سال پیش در جریان اصلاح‌طلب مطرح شده ‌بود. «اعتماد» نیز در شماره «۴۷۶۱» که روز سه‌شنبه ۱۵ مهر منتشر شد در گزارشی با عنوان «رضا خاتمی‌ می‌آید؟» به این موضوع پرداخت و نوشت که به نظر می‌رسد در شرایط موجود احتمالا احزاب اصلاح‌طلب به سمت گزینه‌های حزبی می‌روند. در همین راستا اخیرا یدالله طاهرنژاد در گفت‌وگو با «آرمان ملی» گفته ‌بود که محسن هاشمی و اسحاق جهانگیری گزینه‌های بالقوه حزب هستند. همچنین «اعتماد» اطلاع‌ یافته که عزم جهانگیری برای حضور در انتخابات ۱۴۰۰ جدی است. حسین مرعشی، سخنگوی کارگزاران نیز دیروز به «تابناک» گفته ‌بود که آبان ماه برنامه نهایی کارگزاران برای انتخابات مشخص و 

به صورت رسمی اعلام می‌شود.