در این هفته کدام خودروها ارزان شدند و کدام خودروها گران؟ بازار خودرو در هفته پیش‌رو چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت؟

پیش بینی بازار خودرو در هفته آینده / چه خودروهایی ارزان یا گران شدند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

روند سینوسی بازار خودرو در هفته گذشته موجب شد تا بازار هم طعم افزایش و هم کاهش نرخ را بچشد؛ روندی که به صورت پی در پی درحال تغییر بود و این امر سردرگمی خریداران در بازار را به همراه داشت. این روند در حالی شکل گرفت که طی دو هفته اخیر بازار نیمه تعطیل بود و عرضه و تقاضا بالا نبود با این حال برخی معامله گران در بازار خودرو روی موج اخبار سیاسی نوسان نرخ ایجاد کردند و این امر موجب شد تا پس از چند روز کاهشی نرخ خودرو در بازار رشد کند. با این شرایط در هفته گذشته نسبت به هفته قبل بازار رشد نرخ ۱۰ تا ۱۴ میلیون تومان را تجربه کرد و بیشترین تغییر نرخ نیز به پراید ۱۱۱ رسید.

 سمت و سوی بازار در هفته پیش رو

حال با توجه به تداوم تعطیلات این سوال مطرح می‌شود که بازار در هفته پیش رو چه سمت و سویی به خود خواهد گرفت؟ در این خصوص فعالان بازار خودرو معتقدند که مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که سه شنبه گذشته از سوی بهارستان نشین‌ها تصویب و بلافاصله از سوی شورای نگهبان تایید و برای اجرا به دولت ابلاغ شد. با توجه به مخالفت دولت در اجرای مصوبه «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» به گفته فعالان بازار خودرو این مخالفت می‌تواند نااطمینانی در بازار را تشدید کند و اثر خود بر بازار را خواهد داشت. از این نگاه در هفته پیش رو بازار روند صعودی به خود گیرد و احتمال نوسان بالاتر می‌رود، اما این روند تداوم نخواهد داشت و مجدد بازار خودرو نزولی خواهد شد.

اما برخی دیگر اعتقاد دارند فارغ از مسائل سیاسی در هر بازاری احتمال اصلاح وجود دارد در این قالب روند افزایشی نرخ خودرو در هفته اخیر نیز به عنوان اصلاح عنوان و تاکید می‌شود بازار در هفته پیش رو دوباره به سمت نزول حرکت خواهد کرد.

مجموعه جذابترین رمان به زبان انگلیسی(رمان هری پاتر به زبان اصلی )
با این آموزش بهترین ویدئوها را تو اینستاگرامت بذار!
جدیدترین روش کاشت مو" میکروگرافت " با پرداخت اقساطی
خرید نیم بوت های مردانه با تخفیف ویژه

اما گروه سوم تاکید دارند بازار خودرو اندک اندک از فاز هیجان خارج شده است، تصوری که برای نزول شدید نرخ پس از پیروزی بایدن وجود داشت کمرنگ شده و فعالان بازار با هیجان کمتری رفتار می‌کنند. این گروه تاکید دارد در صورت ثبات سایر بازار‌ها به خصوص دلار روند در بازار خودرو نیز کم نوسان خواهد بود و بر پایه حجم عرضه و تقاضا در محدوده کنونی قیمت‌ها حرکت خواهد کرد. تفاوت گروه سوم با دو گروه دیگر تاکید بر کاهش سرعت افت نرخ خودرو است. از دید این گروه در بازار کاهش قیمت‌ها پایدار نیست اما انتظار افزایش نرخ هم فعلا وجود ندارد. این گروه کف نرخ خودرو در بازار را ۱۰۰ میلیون تومان عنوان می‌کند و اعتقاد دارد بعید است کف بازار در محدوده زیر ۱۰۰ میلیون تومان پایداری داشته باشد.

در مجموع برای این هفته پیش‌بینی می‌شود اگر نرخ دلار نوسان جدی نداشته باشد بازار خودرو نیز وارد فاز افزایش شدید نشود و قیمت‌ها در محدوده‌های کنونی چرخش داشته باشد.

 نرخ پراید در بازار خودرو هفته دوم آذر

رصد بازار خودرو در هفته سپری شده نشان می‌دهد بازار خودرو نوسان بسیاری را تجربه کرد و هر چند در روزهای آخر هفته ماقبل بازار خودرو به کانال زیر ۱۰۰ میلیون تومان وارد شد و پس از ماهها نرخ پراید ۱۳۱ در بازار به ۹۵ تا ۹۷ میلیون تومان رسید، اما اواسط هفته گذشته و با اعلام طرح «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» که با تایید شورای نگهبان به قانون تبدیل شد شاهد صعودی شدن مجدد در بازار خودرو بوده‌ایم. بطوریکه پراید ۱۳۱ مجدد به کانال ۱۰۰ میلیون تومان وارد شد و در بازار ۱۰۸ میلیون تومان نرخ خورد، اما این خودرو در آخرین روز هفته سپری شده مجدد افت نرخ را تجربه کرد و نرخ این خودرو به ۱۰۵ میلیون تومان رسید، این نرخ اگرچه در مقایسه با روز سه شنبه سه میلیون تومان ارزان‌تر است اما نرخ پراید را در کانال ۱۰۰ میلیون تومان نگه داشت.

پراید

 نرخ محصولات پژو در بازار

در میان محصولات ایران خودرو نیز دو خودرو پرطرفدار این شرکت یعنی ۲۰۶ تیپ ۲ و تیپ ۵ که همواره رشد نرخ داشته اند؛ در هفته سپری شده شاهد تغییر نرخ بوده اند؛ بطوریکه پژو ۲۰۶ تیپ ۲ نسبت به هفته قبل ثبات نرخ داشت و در بازار ۱۹۵ میلیون تومان نرخ خورد و تیپ ۵ نیز با ۴ میلیون تومان افت قیمت، ۲۵۰ میلیون تومان در بازار معامله شد.

با ارزیابی بازار خودرو می‌توان گفت «پژو ۲۰۶ صندوقدار» دیگر محصول خانواده ۲۰۶ که بیش از همه تاکنون توانسته نظر خانواده‌ها را به خود جلب کند امروز در بازار با محدوده قیمتی ۲۴۵میلیون تومان نرخ خورد و ۲ میلیون تومان نسبت به هفته قبل ارزان تر شد.

پژو

 نرخ خانواده سمند در بازار

براساس ارزیابی‌های صورت گرفته نرخ سمند LX با رشد ۱۰ میلیون تومانی از ۱۷۰ میلیون تومان به ۱۸۰ میلیون تومان در امسال رسید. اما در خصوص دو خودرو «lx سمندبا موتور EF۷» و «سمندسورن» به دلیل عدم عرضه امکان کشف نرخ آنها در بازار وجود نداشت.

سمند

 نرخ تیبا در بازار

از دیگر محصولات در بازار می‌توان به «تیبا صندوقدار» اشاره کرد؛ ارزیابی بازار خودرو نشان می‌دهد که این خودرو ۹ میلیون تومان نسبت به هفته گذشته در بازار کاهش نرخ داشته و در بازار ۱۱۱ میلیون تومان نرخ خورده است.

قیمت «تیبا۲» معمولی نیز در بازار ۱۲۲ نرخ خورد که نسبت به هفته گذشته ۵ میلیون تومان ارزان تر شد، اما ساینا که به لحاظ قیمتی و حتی فرمی هم تراز تیبا است نیز با نرخ ۱۲۴میلیون تومان در بازار معامله شد.

تیبا