فارس/ سفیر ایران در کابل با بیان توضیحاتی درباره هدف سفر هیات طالبان به تهران، گفت: آمریکا سعی داشته از طریق امتیازدهی مداوم به طالبان به هدف خود در افغانستان برسد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«بهادر امینیان» سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در گفت‌وگو با شبکه خبری طلوع نیوز در این باره تاکید کرد: بحث افغانستان و صلح آن یک مسئله‌ای است که خواست مردم افغانستان و کشورهای همسایه افغانستان است. طالبان بخشی از واقعیت افغانستان هستند که باید به ساختار موجود این کشور بازگردند. 
امینیان افزود: ما تلاشمان این است که مذاکرات بین‌الافغانی از زندان برخی کشورهای خاص خارج شود و به ریل واقعی خود برگردد. به نظر ما شرایطی که فعلا در مذاکرات دوحه وجود دارد، شرایطی نیست که نفع مردم افغانستان در آن تامین شود و اصرار ما این است که هرچه زودتر خشونت، درگیری و جنگ تمام شود و طرفین با یکدیگر به مذاکره بنشینند و به صلح برسند.
وی ادامه داد: ما در تعامل و گفت‌وگو با مقامات دولت افغانستان، آنها را در جریان تمام رفت‌وآمد طالبان به ایران قرار دادیم و آنها  هم پیام‌هایی داشتند که باید به طالبان گفته شود و از ما خواسته‌اند تا در این زمینه نقش بیشتری را ایفا کنیم.
امینیان در پاسخ به این سوال که طالبان از دید ایران چه گروهی است، گفت: به نظر ما طالبان بخشی از واقعیت افغانستان است که البته استفاده از ابزار خشونت برای رسیدن به اهداف سیاسی یک روش غلطی است و این را نمی‌پذیریم و به‌همین خاطر از طالبان تقاضا می‌کنیم که جنگ، درگیری و خشونت را کنار بگذارند، چراکه امروز خارجی نیست که آنها ادعا کنند برای جنگ با آن جهاد می‌کنند. آنها باید با مذاکره به نتیجه برسند. به‌همین خاطر طالبان به‌عنوان بخشی از مردم افغانستان هستند که نباید از ابزار خشونت علیه مردم یا نیروهای افغان استفاده کنند.
وی در پاسخ به سوالی که علی‌رغم گفته وزیر خارجه ایران مبنی بر تروریستی بودن طالبان، این گروه به ایران دعوت شده‌اند نیز خاطرنشان کرد: تعدادی از رهبران طالبان هنوز در لیست تروریستی سازمان ملل وجود دارند و خارج نشده‌اند. ما در گفت‌وگو با مسئولین دولت افغانستان، به این نتیجه رسیدیم که خوب است کمک کنیم طالبان به روند مذاکره برگردند و از خشونت دست بکشند و از زیر فشار دولت‌های خارجی که روند صلح مذاکرات افغانستان را به بیراهه برده‌اند، نجات بدیم و کمک کنیم طالبان به دامن مردم افغانستان بازگردند.
امینیان تاکید کرد: ما دولت افغانستان را در همه موارد از جمله این دعوت اخیر در جریان قرار دادیم و با مقامات امنیتی، شورای مصالحه و وزارت خارجه در این مورد گفت‌وگو کردیم.
سفیر ایران در کابل در پاسخ به این سوال که دلیل همزمانی سفر هیات طالبان به تهران و سفر اتمر به عربستان سعودی رقیب منطقه‌ای ایران، نیز گفت: ما اگر با هر کشوری رقابت یا دشمنی داشته باشیم صحنه افغانستان صحنه دیگری است. ما اگر با آمریکا هر مسئله‌ای داریم آنها را داخل افغانستان نمی‌آوریم و همینطور با بقیه کشورها. روابط افغانستان با همه کشورها در جای خود است ما کاری به آن بحث نداریم و حتما افغانستان منافع ملی خود را در روابطش با بقیه کشورها دنبال می‌کند و ما هم روابط خاص خود را دنبال می‌کنیم این دو موضوع با یکدیگر ارتباطی ندارند. ما هیچگاه اگر رقابتی داشته باشیم با کشوری داخل افغانستان نمی‌آوریم بقیه کشورهای همسایه هم همیشه گفته‌ایم بخشی از منطقه هستند و ما دست دوستی را به سمت آنها هم دراز می‌کنیم و نمی‌خواهیم با آنها دشمنی داشته باشیم.
وی همچنین درباره این موضوع که ایران طرفدار چگونه نظامی در افغانستان است، نیز گفت: ما بارها گفته‌ایم از جمهوریت، قانون اساسی دفاع می‌کنیم و شاید از معدود کشورهایی هستیم که با صدای بلند و رسا این موضوع را بارها اعلام کرده‌ایم. ما از نظام جمهوری اسلامی در افغانستان دفاع می‌کنیم و معتقدیم که صلح باید در چارچوب نظامی جمهوری اسلامی شکل بگیرد.
امینیان همچنین درباره دولت جدید آمریکا و رویکرد آن در قبال کشورهای منطقه گفت: ما معتقدیم که سیاست غلط، وحشیانه و غیرانسانی حداکثر فشار ترامپ که یک سیاست غیرواقع بینانه بود، در زمان ترامپ شکست خورد و با ترامپ به زباله‌دانی تاریخ پیوست. به‌همین خاطر دولت جدید باید با یک واقع‌بینی به موضوع نگاه کند. در قبال افغانستان نیز باید سیاست آمریکا از یک سیاست شخصی یا برای منافع داخلی آمریکا خارج شود و منافع مردم افغانستان و دیدگاه‌های کشورهای منطقه را در نظر بگیرد و بر آن اساس حتما سیاست‌های خود را تغییر دهد.
وی همچنین در خصوص نقش زلمی خلیلزاد در روند صلح افغانستان نیز گفت: ما مخالف شخصی کردن مسائل هستیم. ما معتقدیم که سیاست آمریکا سیاست بسیار غلطی در طی چندماه گذشته از طریق امتیازدهی مدام به طالبان آنها خواستند به هدف برسند و این هدف هم شخصی بوده، خواستند برای منافع ترامپ به هدفی برسند یا منافع شخصی که این جواب نمی‌دهد و باید همه این سیاست‌ها را کنار بگذارند و یک سیاست واقع‌بینانه درباره افغانستان در پیش گرفته شود.