وزیر امور خارجه در دیدار با نخست‌وزیر ارمنستان این کشور را همسایه بسیار خوب جمهوری اسلامی خواند و گفت که روابط بسیار صمیمی و نزدیکی بین دو کشور برقرار است.

ظریف: تمامیت ارضی ارمنستان خط قرمز ایران است
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که در سومین مقصد سفرش به منطقه در ایروان حضور دارد، امروز (چهارشنبه)‌با «نیکل پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان دیدار و گفت‌وگو کرد.

ظریف در این دیدار ضمن ابلاغ سلام حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به نخست وزیر ارمنستان گفت: ارمنستان همسایه بسیار خوب جمهوری اسلامی ایران است و روابط ما بسیار صمیمی و نزدیک است. برای شخص شما در ایران احترام زیادی قائل هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی خطاب به پاشینیان با بیان اینکه ما با شما نگرانی‌های مشترک منطقه‌ای داریم، عنوان کرد: از زمان درگیری اخیر با شما و دیگر کشورها در منطقه در تماس بودیم و علاقه‌مندیم تماس‌ها را برای آینده یک همکاری و صلح در منطقه دنبال کنیم.

ظریف اظهار داشت: حوزه‌های مختلف فرصت در روابط دوجانبه و همچنین روابط چندجانبه دارد که می‌خواهم امروز درباره آن با شما صحبت کنم.

* تأکید بر رعایت حقوق بین‌الملل و حقوق اقلیت‌ها و تمامیت ارضی و عدم توسل به زور

وی با ذکر این نکته که شما مواضع جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران را به خوبی می‌دانید، خاطرنشان کرد: رعایت حقوق بین‌الملل و حفاظت از مردم و رعایت حقوق اقلیت‌ها و تمامیت ارضی و عدم توسل به زور مواضع اصلی و راهبردی سیاست خارجی ماست.

ظریف ادامه داد: رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت زندگی شرافتمندانه و همراه با امنیت همه ارمنی‌ها در این منطقه تأکید داشتند و ما هم میزبان تعداد زیادی از هموطنان ارامنه و در خدمت آنها هستیم و با آنها رابطه دیرینه داریم و بر این اصل اصرار داریم.

وزیر خارجه از پاشینیان به خاطر مهمان‌نوازی و انجام این دیدار تشکر کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین در بدو ورود به ایروان، ارمنستان را همسایه و دوست قدیمی برای جمهوری اسلامی ایران برشمرد و گفت: در دو توقف قبلی من در باکو و مسکو درباره همکاری‌های چندجانبه به ویژه بعد از اجلاس سران ۱۱ ژانویه بین آقایان نیکل پاشینیان، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین صحبت‌هایی کردم و زمینه برای همکاری بین کشورهای منطقه به خصوص در حوزه اقتصادی فراهم است و این همکاری‌ها می‌تواند صلح و ثبات درازمدت را به دنبال داشته باشد.

ظریف خاطرنشان کرد: در ملاقات‌ها در ایروان با آقای پاشینیان و همچنین وزیر خارجه قصد دارم هم درباره روابط دوجانبه ایران و ارمنستان و هم در خصو همکاری‌های چندجانبه در منطقه صحبت کنم.

پیش از این سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفته بود که سفر ظریف به ایروان در دستورکار قرار دارد. 

به گزارش فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه پیش از این نیز به جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه سفر و با مقامات این کشورها درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه به خصوص اوضاع قره باغ به گفت‌وگو پرداخته بود. وی قرار است در ادامه به گرجستان و ترکیه سفر کند.