محمدعلی وکیلی گفت: در دولت حسن روحانی مجموعه سیاست خارجی تبدیل به یک پروژه به عنوان برجام شد و بعدا که برجام زمین خورد سیاست خارجی کشور تعطیل شد.

فعال اصلاح‌طلب: سیاست خارجی دولت روحانی با زمین خوردن برجام تعطیل شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمد علی وکیلی ویژه برنامه «پلاک دیپلمات» بسیج دانشجویی شریف گفت: ماهیت سیاست خارجه ما در دهه اول یک ماهیت انقلابیگری با ماموریت بسط انقلاب در خارج از مرزها بود و یک ماموریت تبیینی هم داشت چون مفهوم انقلاب هنوز در سطح جهان روشن نبود. 

وی اظهار داشت: اتفاقات و رویدادها به این تبیین کمک می‌کردند؛ مثل موضوع تسخیر لانه که به عنوان یک شتاب دهنده بود. جنگ هم یک شتاب دهنده دومی بود که سیاست خارجه ما را هل داد به یک مرز انقلاب و یک کنش انقلابی. به همین جهت دستاورد های این سیاست خارجه در اون بستر قابل تحلیل است. 

وکیلی تاکید کرد: در دهه دوم برای سازندگی کشور نیاز بود که به یک سرمایه گذاری خارجی برسیم. سرمایه گذاری خارجی هم دریک فضای فریز سیاست خارجه انجام پذیر نیست مثل الان. واقعیت های زمانه گویا یک چالش ضمنی ایجاد می‌کرد با آرمانهای اولیه. اما این چالش در یک محیط تعارفی به رویش سرپوش گذاشته می‌شد و سانسور می‌شد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: هزینه ای که بخاطر انقلابیگری سیاست خارجه مان در دهه اول می‌پرداختیم با واقعیتی که در دهه دوم با آن مواجه بودیم در تعارض بود. 

وکیلی تاکید کرد: ماموریت دهه اول انقلاب در سیاست خارجه صدور انقلاب و آرمان های نهضت و ارتباط با گروه های جهادی بود. در دهه بعد آقای هاشمی با تکیه بر واقعیت های زمانه تلاش می‌کرد سیاست خارجه را از آن حوزه آرمانی فاصله بدهد به این خاطر که اینطور فکر می‌کردند که اگر داخل را ساختیم خارج ساخته می‌شود. 

وی افزود: برداشت بنده این است که در دهه دوم پارادایم آقای هاشمی این بود که اگر داخل را ساختیم به مدلی از کارامدی می‌رسیم که انقلاب اتوماتیک صادر می‌شود. 

وی تصریح کرد: در این میان گروه‌هایی در اعتراض به این تغییر راهبرد در‌خارج از کشور سازماندهی شدند تا این تغییر راهبرد اتفاق نیافتد و جمهوری اسلامی همچنان درگیر راهبرد صدور انقلاب به شکل عریان باشد. 

وی افزود: در مرحله بعدی دولت خاتمی در بستری نرم فهم جدیدی از انقلاب اسلامی در سیاست خارجه ظهور می‌کند و همراهیت نسبی حاکمیت را به ارمغان می آورد. 

این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: در دوره احمدی نژاد دولت به دنبال بازگشت راهبرد به شکل سابق خود یعنی راهبرد دهه اول و تغییر در پاردایم سیاست خارجه نظام بود اما مشکلی که در مدل انتخابی دولت احمدی نژاد وجود داشت نداشتن جایگاه و موقعیت اثرگذار در لایه های تصمیم گیرنده نظام بود و اینکه این تغییر رویکرد برای دنیا باورپذیر نبود و اگر این باورپذیری اتفاق می‌افتاد رابطه‌ کشور ایران با سایر کشور های شرقی و غربی مانند رابطه ایران و ونزوئلا می‌گشت. 

وی تاکید کرد: دولت آقای روحانی در سیاست خارجه پروژه ای بود. پروژه ای به نام برجام. در دولت روحانی مجموعه سیاست خارجی تبدیل به یک پروژه به عنوان برجام بود و تاثیرات ما در دنیا به تبع همین برجام بود. بعدا که برجام هم زمین خورد  می توان گفت که سیاست خارجه ما تعطیل شد. در همسایگی مان به زمین خوردیم. پروژه چین و شرق الان از مدار سیاست خارجه ما خارج است. 

وکیلی گفت: می‌شود گفت سیاست خارجه دولت آقای روحانی ستاد برجام است. اگر برجام احیا شود سیاست خارجی هم احیا می‌شود و اگر احیا نشود همین وضع بدی است که الان شاهدش هستیم‌.