اگر چه مصرف زعفران برای بیشتر مردم در مقدار کم ایمن تلقی می شود اما گاهی استفاده از زعفران موجب عوارض جانبی فراوانی می شود. از زعفران برای طعم و ظاهر غذا استفاده می کنند و مصرف آن خواص فراوانی دارد اما اگر این چاشنی دوست داشتنی را زیاد مصرف نمایید ، دچار عوارض گوناگونی خواهید شد. مصرف زعفران برای برخی از افراد مضر است. در این بخش از سلامت شما را با عوارض زعفران آشنا می کنیم.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

مصرف بیش از حد زعفران چه عوارضی دارد ؟
مصرف زعفران موجب ایجاد علائمی مانند اسهال خونی، سرگیجه، استفراغ،غشا مخاطی، زرد شدن پوست و چشم ها و ... می شود و باید با احتیاط از آن استفاده کرد. در برخی موارد مصرف 12 تا 20 گرم زعفران نیز می تواند منجر به مرگ شود.

مصرف زعفران در دوزهای کم 30 تا 50 میلی گرم مورد مطالعه قرار گرفت که عوارض جانبی اغلب شامل حالت تهوع، استفراغ، سرگیجه و دهان خشک است.

در مصرف زعفران احتمال واکنش های آلرژیک وجود دارد و افرادی که علائم واکنش آلرژیک را پس از خوردن زعفران تجربه می کنند باید به پزشک مراجعه کنند.


برخی از عوارض مصرف دوز بالای زعفران عبارتند از:
1. زردی پوست

2. اسهال

3. زردی چشم

4. یرقان

5. مسمومیت غذایی

6. زردی غشای مخاطی

7. خون دماغ

8. بی حسی پلک ها و لب ها

تداخل زعفران با برخی از داروها

استفاده از زعفران می تواند موجب اضطراب، خواب آلودگی، ناراحتی شکم، و حتی واکنش آلرژیک شود. زعفران همچنین ممکن است با داروهایی از قبیل دارو فشار خون تداخل داشته باشد.


خوردن چه مقدار زعفران سمی است ؟

مصرف بیش از 1.5 گرم زعفران در هر روز به طور کلی ایمن است، اما خوردن بیش از حد آن ممکن است سمی باشد. محققین مصرف 5 گرم زعفران را به عنوان یک دوز سمی در نظر می گیرند.

مصرف زعفران برای کدامیک از افراد مضر است ؟

زعفران همچنین می تواند رفتارهای هیجانی را تحریک کند، بنابراین نباید افراد مبتلا به اختلال دوقطبی، فشار خون پایین ، بیماران قلبی و زنان باردار بیش از حد آن را مصرف کنند.


مضرات زعفران برای مادران باردار و شیرده
زعفران در طب سنتی جایگاه ویژه ای دارد و در دوزهای بالا برای سقط جنین مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند محرک رحم باشد .مطالعه ای روی زنان سالم نشان داد مصرف روزانه 400 میلی گرم زعفران به مدت هفت روز باعث خونریزی غیرطبیعی رحمی در دو زن شد اما هیچ مطالعه ای تداخلات دارویی بین دارو و زعفران را نشان نداد با این حال، آن هایی که تحت درمان برای رقیق شدن خون هستند یا کسانی که انواع خاصی از بیماری های کلیوی دارند با احتیاط لازم را انجام دهند. بنابراین مصرف زعفران می تواند برای زنان باردار خطرناک باشد.

یک مادر شیرده نیز باید از خوردن زعفران خودداری کند زیرا ممکن است رنگ های مصنوعی از طریق شیر مادر وارد بدن کودک شوند. 

استفاده از زعفران برای کاهش وزن

چنانچه در مطلب دیگری در بخش سلامت نمناک اشاره داشتیم بسیاری از مکمل های کاهش وزن دارای زعفران هستند. اگر از این مکمل ها برای کاهش وزن استفاده می کنید ، استفاده طولانی مدت از آن می تواند خطرناک باشد پس مراقب طول دوران مصرف باشید و بیشتر از شش هفته از آنها استفاده نکنید.

مراقب خطر زعفران تقلبی باشید

متاسفانه در برخی از مراکز زعفران تقلبی به فروش می رسد . این نوع زعفران قیمت مناسب تری دارند و رنگ آنها حتی بیش از نوع مرغوب و اصل زعفران است اما زعفران تقلبی به دلیل دارا بودن رنگ های غیر استاندارد و مواد نگهدارنده برای همه افراد خطرناک است .این محصولات، دارای زعفران بسیار کم هستند اما عطر و طعم زعفران اصل را ندارند و به سختی می توان آنها را از زعفران اصل تشخیص داد.