لوله درزدار دارای انواع ERW، LSAW و SSAW می‌باشد. ما در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو لوله، فرآیندهای تولید آن‌ها، عملکرد و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

تفاوت لوله مانیسمان و درزدار
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

لوله مانیسمان یا بدون درز از بیلت‌های فولادی گرد و یکپارچه و با روش‌های نورد گرم یا سرد یا فرآیند کشش سرد ساخته می‌شود. در این لوله هیچ‌گونه درز یا جوشی وجود ندارد. اما لوله درزدار از طریق گرد کردن و جوش دادن صفحات فلزی ساخته می‌شود. لوله درزدار دارای انواع ERW، LSAW و SSAW می‌باشد. ما در این مقاله به بررسی تفاوت‌های این دو لوله، فرآیندهای تولید آن‌ها، عملکرد و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

نحوه تولید لوله مانیسمان

در فرآیند تولید لوله مانیسمان API 5L و ASTM از شمش فولاد یا بیلت استوانه‌ای فولاد به عنوان متریال خام استفاده می‌شود. این لوله توسط فرآیند‌های سوراخ‌کاری، نورد گرم و سرد یا کشش سرد تولید می‌شود. لوله مانیسمان نورد گرم با فرآیند‌های فورج کردن، سوراخ‌کاری، نورد کردن، شکل دادن و ... ساخته می‌شود. برای تولید لوله‌های با قطر زیاد و ضخامت دیواره بالا از این شیوه تولید استفاده می‌شود. در روش کشش سرد، قدرت متریال نسبتاً کم بوده و ظاهر و سطح داخلی آن صاف و هموار است. لوله مانیسمان با قطر کم و ضخامت دیواره نازک معمولاً به این شیوه ساخته می‌شود. لوله مانیسمان توسط فولاد سازه‌ای کربنی، فولاد سازه‌ای آلیاژی و استنلس استیل نورد می‌شود. لوله مانیسمان در صنایع مختلف نظیر خطوط لوله صنایع نفت و گاز، پتروشیمی‌ها، نیروگاه‌ها، صنایع مکانیکی و کاربری‌های حرارتی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

نحوه تولید لوله درزدار

لوله درزدار API 5L و ASTM شامل لوله LSAW، SSAW و ERW می‌شود. این لوله‌ها توسط ورقه یا نوار فولادی ساخته می‌شوند. در فرآیند تولید این لوله ابتدا صفحه فولادی خم شده و به صورت یک استوانه در می‌آید به طوریکه دو طرف ورقه فولادی لب به لب هم قرار گرفته و جوش داده می‌شود. این لوله در اشکال گرد، مربع، مستطیل و ... ساخته می‌شود. لوله درزدار، راندمان تولید بالا و هزینه تولید کمتری داشته و هنگام تولید آن در متریال صرفه‌جویی می‌شود. این لوله بیشتر در صنایع حمل و نقل هوایی، هوافضا، انرژی، الکترونیک، اتومبیل، صنایع سبک و ... استفاده می‌شود. این لوله مقاومت خوبی در محیط‌های خورنده و اسیدی دارد.

2

چرا خرید لوله مانیسمان بیشتر توصیه می‌شود؟

یکی از دلایل ترجیح لوله مانیسمان به لوله درزدار این است که این لوله می‌تواند بدون ترک خوردن فشارهای بسیار بالا را تحمل کند. اما لوله درزدار به دلیل درز جوشی که دارد زمانیکه در معرض فشار زیاد قرار بگیرد دچار آسیب خواهد شد. بعلاوه اندازه‌گیری دقیق فشار لوله مانیسمان بسیار آسان است، همچنین این لوله نازک‌تر و سبک‌تر از لوله درزدار است. لوله مانیسمان یکپارچگی داشته و از اکستروژن یکنواخت آلیاژ ساخته می‌شود.

اگر به دنبال خرید لوله مانیسمان با بهترین کیفیت و قیمت هستید، با کارشناسان پترو ایلیا تماس بگیرید.

تفاوت ظاهری لوله مانیسمان و درزدار

در تولید لوله مانیسمان از بیلت فولادی به عنوان مواد اولیه استفاده می‌شود. نواقص سطح خارجی بیلت را نمی‌توان با فرآیند نورد گرم برطرف کرد، فقط می‌توان پس از پایان تولید سطح آن را پرداخت کرد. در فرآیند کاهش ضخامت دیواره لوله، می‌توان نواقص را تا حدی برطرف کرد.

لوله درزدار با فرآیند نورد گرم کویل (که مواد اولیه است) ساخته می‌شود. کیفیت سطح لوله معادل کیفیت سطح کویل خواهد بود که کنترل آن آسان است. سطح کویل نورد گرم کیفیت بالایی دارد.

بنابراین کیفیت سطح لوله درزدار از کیفیت سطح لوله مانیسمان بهتر است.

3

تفاوت در فرآیند ساخت

لوله مانیسمان را فقط می‌توان یک بار و آن هم در فرآیند نَوَرد، شکل داد. اما لوله درزدار با استفاده از خم کردن و جوش دادن صفحه فولادی و از طریق فرآیندهای مختلف جوشکاری ساخته می‌شود.

تفاوت کاربرد

لوله مانیسمان ظرفیت تحمل فشار بیشتری دارد و قدرت آن نیز بیشتر از لوله درزدار است، بنابراین بیشتر در کاربری‌های با فشار بالا و صنایع حرارتی و بویلرها استفاده می‌شود.

به طور کلی قسمت درز جوشی لوله درزدار نقطه ضعفش می‌باشد، بنابراین کیفیت جوش لوله بر روی عملکرد کلی آن تاثیر می‌گذارد.

عموماً لوله درزدار می‌تواند 20 درصد فشار کاری کمتری را نسبت به لوله مانیسمان تحمل کند و به همین دلیل است که بسیاری از مشتری‌ها لوله بدون درز (مانیسمان) را انتخاب می‌کنند. در حقیقت تمامی خطوط لوله صنعتی با لوله مانیسمان اجرا می‌شوند زیرا می‌توانند بار کاری حرارتی، شیمیایی و مکانیکی زیادی را تحمل نمایند. لوله‌های درزدار بیشتر در صنایع هوا فضا، اتومبیل و الکترونیک که فشار کاری کمتر بوده و بودجه آن‌ها نیز نسبتاً کمتر است مورد استفاده قرار می‌گیرند.

تفاوت سایزهای موجود

اکثر تولید کنندگان لوله مانیسمان در چین لوله‌هایی با قطر خارجی 16 الی 20 اینچ (508 میلیمتر) تولید می‌کنند. اما اگر مشتری لوله‌ای بزرگتر از این سایز بخواهد باید از ماشینکاری انبساط گرم برای تولید آن استفاده کرد که در این صورت کیفیت تولید نسبت به سایزهای استاندارد کمی پایین‌تر می‌آید.

اما لوله درزدار این محدودیت‌های تولیدی را نداشته و از 2/1 1 اینچ الی 100 اینچ تولید می‌‌شود.

تفاوت قیمت لوله مانیسمان و درزدار

معمولاً قیمت لوله مانیسمان گران‌تر از لوله درزدار است که این به دلیل گران‌تر بودن قیمت مواد اولیه آن، تجهیزات و فرآیند‌های تولیدی آن می‌باشد. اما گاهی اوقات بسته به شرایط خاص بازار ممکن است لوله درزدار گران‌تر باشد که در صورتیکه با چنین شرایطی مواجه شدید در خرید لوله مانیسمان با همان سایز مورد نظرتان تردید نکنید.