معاون وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگو با مقامات ایکائو اعلام کرد که تاکنون تعدادی از خانواده‌های جانباختگان سانحه هواپیمای اوکراینی غرامت دریافت کرده‌اند.

دریافت غرامت توسط تعدادی از خانواده‌ های جانباختگان هواپیمای اوکراینی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

«محسن بهاروند» معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه امروز (سه‌شنبه) در آستانه سومین دور مذاکرات دوجانبه جمهوری اسلامی ایران و اوکراین در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی و نشست آتی شورای ایکائو، در محل سفارت جمهوری اسلامی ایران در کی یف از طریق ویدئو کنفرانس با مقامات  سازمان بین‌المللی هوانوردی (ایکائو) گفت‌وگو کرد.

بهاروند با اشاره به همکاری‌های مناسب و حرفه‌ای جمهوری اسلامی ایران با ایکائو، از تعامل و مناسبات موثر و دریافت مشاوره‌های فنی کارشناسان ایکائو در زمینه تهیه گزارش فنی سانحه هواپیمای اوکراینی تشکر و قدردانی کرد.

در ادامه این گفت‌وگو، وی گزارشی از فعالیت‌های جمهوری اسلامی ایران در خصوص هواپیمای اوکراینی از جمله بررسی فنی سانحه، پیگیری ابعاد کیفری و همچنین ضمن همدردی با خانواده‌های جانباختگان در خصوص چگونگی پرداخت به آن‌ها ارائه کرد. طبق این گزارش، تاکنون تعدادی از خانواده‌های جانباختگان غرامت را دریافت کرده‌اند.

«سالواتوره شیاکیتانو» رئیس شورای ایکائو ضمن قدردانی از فعالیت‌های ایران در خصوص سانحه هواپیمای اوکراینی، بر جایگاه فنی شورای ایکائو و پرهیز از هرگونه ملاحظات سیاسی تاکید کرد.

وی از عزم جدی ایران برای تقویت فعالیت‌های فنی معطوف به ایمنی هوانوردی قدردانی کرد.

همچنین خانم «فانگ هیو» دبیرکل ایکائو از اقدامات جمهوری اسلامی ایران راجع به سانحه هواپیمای اوکراینی تشکر و بر لزوم ادامه همکاری‌ها و رایزنی‌های فنی ایکائو تاکید کرد.

در پایان این گفت‌وگو محسن بهاروند با تشکر از برگزاری جلسه مشترک بین ایران و ایکائو، بر تقویت تعاملات فیمابین تاکید و از ابتکارات ایکائو از جمله ابتکار «آسمان امن‌تر» حمایت کرد.

محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه ایران برای برگزاری دور سوم مذاکرات درباره سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در رأس هیأتی امروز وارد کی‌یف شد.

شایان ذکر است دو دور پیشین مذاکرات در مرداد و آبان سال ۱۳۹۹ به ترتیب در کی یف و تهران برگزار شد.

دور دوم مذاکرات ایران و اوکراین درباره سقوط هواپیمای اوکراینی از صبح دوشنبه ۲۸ مهر ماه ۱۳۹۹ به مدت دو روز به ریاست محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و «یوگنی ینین» همتای اوکراینی در تهران برگزار شد.

به گزارش فارس، ۱۸ دی ماه سال گذشته (۱۳۹۸) بود که یک فروند هواپیمای متعلق به خطوط هوایی اوکراین بر اثر خطای انسانی و شلیک موشک بعد از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) سقوط کرد و ۱۷۶ سرنشین آن شامل اتباع ایرانی، کانادایی، افغانستانی، سوئدی، انگلیسی و کادر پرواز اوکراینی جان باختند. بنا بر اعلام دولت کانادا، ۶۳ نفر از مسافران این هواپیما تابعیت کانادایی داشته‌اند. در این هواپیما ۱۱ اوکراینی، ۱۷ سوئدی، چهار افغان و چهار انگلیسی نیز حضور داشته‌اند. جمهوری اسلامی ایران پس از وقوع این حادثه آمادگی خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح  ۲۱ دی ماه، ستادکل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر این حادثه را به سازمان قضایی نیروهای مسلح معرفی می‌کند تا با خطای صورت گرفته برخورد قانونی صورت گیرد.

گفتنی است، در خصوص پرداخت غرامت به خانواده‌های جانباختگان، هیأت دولت مصوبه‌ای را صادر کرد که شامل همه جان باختگان سانحه اعم از ایرانی و غیر ایرانی می‌شود. وزارت راه و شهرسازی هم موظف شد با همکاری دستگاه‌های ذی ربط ترتیب پرداخت مبلغ یکصد و پنجاه هزار (۱۵۰ هزار) دلار یا معادل یورویی آن به خانواده و بازماندگان هریک از قربانیان را در اسرع وقت فراهم و مبالغ را بر اساس مستندات به ذی‌نفعان پرداخت کند.