علی صوفی وزیر دولت اصلاحات احتمالات حمایت اصلاح طلبان محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی در انتخابات ۱۴۰۰ را بررسی کرده است وی در ادامه تصریح کرد ممکن است جبهه اصلاحات به سمت حمایت از یک کاندیدا برود.

احتمال حمایت اصلاح طلبان از یک کاندیدا قوت گرفت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محسن مهرعلیزاده قابل قیاس با خاتمی نیست

علی صوفی فعال سیاسی اصلاح طلب و وزیر دولت خاتمی در واکنش به شعار انتخاباتی مهرعلیزاده مبنی بر تشکیل دولت سوم خاتمی، به رویداد‌۲۴ گفت: مهرعلیزاده به هیچ عنوان قابل قیاس با خاتمی نیست که بتواند ادامه دهنده راه او باشد. او این شعار را مطرح کرده، چون این شعار بُرد دارد و فکر می‌کند با این شعار می‌تواند رای داشته باشد؛ محسن مهرعلیزاده نمی‌تواند نماد دولت خاتمی باشد.

صوفی ادامه داد: مهرعلیزاده یا عبدالناصر همتی یا هر اصلاح طلب دیگری اگر تایید صلاحیت می‌شد، شرط حمایت اصلاح‌طلبان و اجماع روی یک کاندیدا، میزان اقبال عمومی مردم به آن‌ها و نظرسنجی‌ها بود. قرار بود اگر گزینه‌ای در نظرسنجی‌ها رای خوبی داشت و اقبال عمومی خوبی از سوی مردم داشت، مورد حمایت و اجماع جبهه اصلاحات قرار بگیرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه جبهه اصلاحات فعلا برنامه جدیدی برای انتخابات ندارد، گفت: جبهه اصلاحات تاکنون اعلام کرده که کاندیدایی برای معرفی نداریم و تا به این لحظه هم تصمیم جدیدی در این جبهه گرفته نشده است. شرط حمایت از افرادی مانند همتی و مهرعلیزاده این است که در آینده نظرسنجی‌های مردمی چه چیزی را نشان دهد و مردم به چه کسی اقبال داشته باشند. با توجه به اقبال مردم، ممکن است برنامه جبهه اصلاحات نیز تغییر کند و آن‌ها بخواهند به سمت حمایت از یک کاندیدا بروند.

تحریم انتخابات در هیچ حالتی گزینه اصلاح طلبان نیست

صوفی با تاکید براینکه تحریم انتخابات از سوی اصلاح طلبان فرض محال است، گفت: جریان اصلاحات هیچ‌گاه پروژه تحریم انتخابات را دنبال نخواهد کرد. تاکنون موضوع استراتژی سال ۹۸ مبنی بر اینکه هر حزبی از هر فردی که خواست حمایت کند در دستور کار نیست، زیرا تصمیم خوبی نبود و بسیار بعید است که بخواهیم چنین تصمیمی را اتخاذ کنیم. اکنون کارگزاران از همتی حمایت می‌کند و کارگزاران هم امیدوار است بتواند سایر احزاب را در این حمایت با خود همراه کند؛ اما اتحاد ملت و سایر احزاب تاکنون اعلام کردند گزینه‌ای در انتخابات ریاست جمهوری ندارند.

وی ادامه می‌دهد: اصلاح‌طلبان برنامه داشتند که کاندیداهایشان را معرفی کنند و بعد از اتمام بررسی صلاحیت‌ها، نظرسنجی‌ها و اقبال مردم به کاندیدا‌ها را رصد کنند و بعد براساس آن، کاندیدای نهایی را به مردم معرفی کنند. اما اینگونه نشد و هیچ یک از کاندیدا‌های جریان اصلاحات تایید صلاحیت نشدند.

تصمیم شورای نگهبان سبک و سیاق انتخاباتی ندارد

وزیر دولت خاتمی می‌گوید: معتقدم انتخابات ۱۴۰۰ پروژه انتخاباتی نیست. در پروژه انتخاباتی بحث مهندسی انتخابات پیش می‌آید و شدت و حدت دارد و در عین حال که ممکن است برخی آن مهندسی انتخابات بدانند و برخی هم ندانند. شورای نگهبان معتقد به این موضوع نیست و رد صلاحیت‌ها را اقدامی درست می‌داند. اما شیوه رد صلاحیت‌های گسترده کاندیدا‌ها در این انتخابات یک اتفاق جدید است که تا کنون انجام نشده بود و سبک و سیاق انتخاباتی ندارد. تصمیمی گرفته شده و همه موانع را از پیش پا برداشته‌اند و حتی حاضر نشدند ریسک کنند و افرادی مانند لاریجانی که از خودشان است را تایید صلاحیت کنند.

صوفی با بیان اینکه بخشی از حاکمیت از رای مردم در انتخابات نگران بود و از همین رو همه احتمالات را حذف کرد، می‌گوید: سال ۷۶ همه فکر می‌کردند ناطق نوری رای می‌آورد، اما مردم به خاتمی رای دادند. سال ۹۲، هاشمی رفسنجانی را ردصلاحیت کردند و از نظرشان این رد صلاحیت کافی بود و روحانی را یک رقیب نمی‌دیدند. اما مردم و اصلاح‌طلبان پشت روحانی رفتند و از او حمایت کردند. اکنون دیگر نمی‌خواهند ریسک کنند از همین رو هیچ گزینه‌ای را در صحنه نگاه نداشتند. البته اکنون مانند سال ۹۲ و ۷۶ ممکن است مردم در روز رای‌گیری بروند و به کاندیدایی که مد نظر بخشی از حاکمیت نیست رای بدهند تا نظرشان را بگویند.