فارس/ یک کارشناس مسائل سیاسی، با تاکید بر اینکه دولت روحانی در ماه های اخیر مین های متعددی پیش پای دولت بعدی تعبیه کرده، به نحوی که یک به یک منفجر خواهد شد، گفت: یک وظیفه مهم دولت سید ابراهیم رییسی، شناسایی این مین ها و خنثی سازی آنهاست.

توصیه به رئیسی برای خنثی‌کردن مین‌های روحانی
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و کارشناس مسائل سیاسی در جلسه مجازی کارگروه جوانان جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با تشریح وضع موجود کشور که دولت سید ابراهیم رییسی با آن روبروست، گفت: دولت حسن روحانی بر خلاف تعابیری از قبیل بی عرضه، ندانم کار، ناتوان، فرتوت و پیر که درباره آن به کار گرفته می شود، ابدا این طور نبوده و اتفاقا توانمندی های خود را در دو مسیر بکار گرفته است. یک مسیر تامین منافع یک گروه حداقلی تحت عنوان طبقه اشرافیان سیاسی که با رانت های اقتصادی به اشرافیت اقتصادی نیز رسیدند و جمعیت آنها شاید حداکثر چند صد هزار نفر باشد، اما منافعشان در اولویت دولت روحانی بود؛ کمااینکه در عمر دولت روحانی تمام تصمیمات هوشمندانه به سمتی هدایت شد که منافع این گروه تامین شود، حتی به قیمت آسیب دیدن اکثریت غالب جامعه.

وی ادامه داد: در وهله دوم توان دولت روحانی صرف ناکارآمد کردن دولت بعدی شد. این موضوع به ویژه طی یک سال اخیر در دستور کار دولت قرار گرفت و اگرچه ممکن است از نظر برخی، مصداق بدبینی تلقی شود، اما آنقدر نشانه های محکمی از این موضوع وجود دارد که قابل انکار نیست.

به اعتقاد کوشکی، دولت روحانی در ماه های اخیر مین های متعددی پیش پای دولت بعدی تعبیه کرده است، به نحوی که یک به یک منفجر خواهد شد و کشور و دولت با مشکلات عدیده ای روبرو می شود. بنابراین یک وظیفه مهم دولت سید ابراهیم رییسی، شناسایی این مین ها و خنثی سازی آنهاست. بخشی از این مین ها عیان است اما بخشی از آنها به تدریج مشخص خواهد شد و در دولت جدید باید ماموریت شناسایی این مین ها در اولویت قرار گیرد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، وظیفه مهم دیگر دولت رییسی در چهار سال پیش رو این است که عقب ماندگی های  دولت یازدهم و دوازدهم را جبران کند.

وی به ذکر مثالی در این زمینه پرداخت و گفت: به عنوان مثال دولت در تامین برق کشور به شدت دچار عقب ماندگی است و همین طور در صنعت ماهواره که در زندگی امروز بشر یک نیاز کلیدی است، کار کاملا متوقف شده و اگر دولت رییسی چهار سال با هوشیاری و جهادی کار کند، حداکثر می تواند اوضاع را به سال 92 بازگرداند. در حوزه تولید مسکن نیز قاعدتا باید در کشور سالانه به اندازه تعداد خانوارهای جدید ایجاد شده، مسکن تولید شود اما در این حوزه نیز عقب ماندگی گسترده وجود دارد.

کوشکی با بیان اینکه در مجموع در حوزه های مختلف حدود 10 سال عقب ماندگی در دولت روحانی ایجاد شد، به ذکر مثالی پرداخت و گفت: به عنوان مثال در حوزه تامین برق مورد نیاز کشور، دولت روحانی مکلف به افزایش 40 هزار مگاواتی تولید برق بود و حداقل انتظار می رفت نیمی از این مقدار محقق شود اما نه تنها اضافه تولیدی صورت نگرفته، بلکه تعدادی از نیروگاه های ما متوقف و از رده خارج شده است.

وی افزود: بنابراین در حالی که دولت روحانی سال 92 کشور را با توان تولید 63 هزار مگاوات برق تحویل گرفته است، اکنون در شرایط پیک مصرف یعنی فصل تابستان، حداکثر 55 هزار مگاوات تولید می کند. در این وضعیت وظیفه سوم دولت رییسی، جبران این عقب ماندگی ها و پوشش آنهاست.

وی درباره مین گذاری دولت روحانی برای دولت رییسی نیز این طور توضیح داد: به عنوان مثال در سه چهار ماه اخیر که مسجل شده بود مردم اقبالی به اصلاح طلبان ندارند و روحانی می دانست قدرت دیگر دست یاران وی نخواهد بود، وی تعهداتی را که از سالها پیش در مورد افزایش حقوق بازنشستگان، فرهنگیان و اساتید دانشگاه داشته، یکباره روی میز گذاشت و تصمیم گرفت مطابق جداولی که در قانون پیش بینی شده و رشد حقوق و دستمزد این اقشار متناسب با قدرت تورم را لازم الاجرا می داند، عملیاتی کند. این افزایش در زمانی اعمال شد که دولت می دانست خود و یارانش قرار نیست چنین پرداخت هایی را پشتیبانی و عملیاتی کند و احکام افزایش حقوق را صادر کرد. حتی پرداخت معوقات فروردین تا خرداد را نیز بر گرده دولت جدید قرار داد.

به گفته این کارشناس مسائل سیاسی، اگر دولت رییسی بخواهد این پرداخت های سنگین را پوشش دهد، ناگزیر به چاپ اسکناس خواهد بود که پیامد تورم وحشتناک به دنبال دارد و اگر زیر بار این پرداخت نرود، طبعا اقشاری از جامعه که ذی نفع هستند، دلخور خواهند شد و نارضایتی به دنبال دارد.

وی یکی دیگر از مین های پیش پای دولت را بحث تامین گندم مورد نیاز کشور عنوان کرد و گفت: سال 92 کشور با تولید سالانه 13 میلیون تن گندم در این حوزه به خودکفایی رسید اما امسال خرید گندم توسط دولت در حد 5 میلیون تن صورت گرفته که بسیار کمتر از نیاز کشور است. دولت جدید هر قدر تلاش کند بعید است بتواند با توجه به مقدار کاشت، گندم تولیدی در کشور را به بیش از شش میلیون تن افزایش دهد و نان هم به عنوان قوت اصلی سبد هزینه های خانوار اهمیت ویژه ای دارد، بنابراین دولت ناگزیر به خرید گندم برای جبران کسری خواهد بود.

وی افزود: از طرفی دولت روحانی حتی خرید گندم نداشته و این در حالی است که به دلیل برخی بحران های اقلیمی، قیمت گندم اخیرا افزایش قابل توجهی بین 20 تا 30 درصد داشته است.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه وظیفه چهارمی نیز در دولت وجود دارد که به نظر می رسد هنوز آن طور که باید جدی گرفته نشده و دولت روی آن شناخت ندارد، گفت: با توجه به فضای ولنگار مجازی، عناصر اصلاح طلب که قدرت از دستشان خارج شده و حاضر به کنار آمدن با این واقعیت نبوده و درصدد زمین زدن دولت رییسی به هر قیمت ممکن هستند، حرکتی را آغاز کرده اند که من نام آن را «کودتای سفید» گذاشته ام.

کوشکی ادامه داد: با توجه به نقاط ضعف متعددی که از دولت روحانی به جا مانده است، قرار است تیم کودتای سفید در فضای مجازی یک به یک این نقاط ضعف را فعال کند و روی آنها مانور خبری دهد طوری که با همکاری رسانه های لندنی موضوع به مساله ملی تبدیل شود. مثال ساده آن که حکم حرکت آزمایشی برای کودتای سفید را داشت مربوط به مساله تامین آب در خوزستان بود.

وی گفت: ماجرای خوزستان مشکل امروز و دیروز نبود و از مدت ها قبل وجود داشته است اما چرا اکنون سر باز کرد؟ آن هم به شکلی که کار به جایی رسید که عموم مردم تصور کردند خوزستان آب آشامیدنی ندارد و به همین خاطر بار آب معدنی روانه روستاهای این منطقه کردند که مایه تعجب روستانشینان شد، چرا که آنها آب برای زراعت و دامداری نیاز داشتند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اینکه آیت الله رییسی وعده تعیین استاندار ویژه برای خوزستان را داد و مقرر شد بخشی از درآمد نقتی منطقه صرف حل مشکلات مذکور شود، گفت: مساله این است که چنین مشکلی به خوزستان اختصاص ندارد و در سیستان و بلوچستان، اصفهان، جنوب کرمان و خراسان نیز وجود دارد و شاید بعضا به مراتب وضعیت بغرنج تر از خوزستان است. اما این استان ها درآمد نفتی ندارند و اینکه آیا مقدور است که برای همه استانها، استاندار ویژه تعیین شود؟

وی خاطرنشان کرد: اگر مبالغه سازی در فضای مجازی همراه با تمرکز رسانه لندنی و آشوب خیابانی در مورد هر مشکلی در سایر استان ها رخ دهد، دولت ناگزیر به مداخله در سطح بالا خواهد بود و تمام انرژی و منابع خود را باید صرف حل این قبیل مسائل کند که در این صورت از سه وظیفه اصلی که پیش تر ذکر شد و غفلت از هر کدام آنها برای زمین گیر شدن یک دولت کافی است، باز خواهد ماند.

کوشکی با اشاره به برخی واکنش ها نسبت به وضعیت بیمارستان ها و اقلام دارویی برای بیماران کرونایی گفت: هنوز دولت قبلی در کشور مستقر است اما ارتش اصلاحات در فضای مجازی چنان به آقای رییسی حمله می کند که گویی مسوول همه مشکلاتی که وجود دارد، رییس جمهوری است که هنوز رسما دولتش مستقر نشده  است.

وی تاکید کرد: بخش تندروی جریان اصلاحات یعنی حزب مشارکت هدایت کننده اصلی این جنگ روانی علیه دولتی است که جرات کرده و قدرت را از دست اصلاحات خارج کرده است. واقعیت این است که حتی امیرالمومنین (ع) نیز از گزند جنگ روانی معاویه و یارانش در امان نبود و آنها هر روز علیه حکومت حضرت سم پاشی کرده و تلاش می کردند دوستان ایشان را ناامید کرده یا به دشمن تبدیل کنند و این تلاش ها سبب شد دولت عدل علوی بیش از 5 سال دوام نداشته باشد؛ کمااینکه حضرت در پایان عمر حکومت خود با لحن گلایه مند خطاب به امت عنوان می کنند که شما از من خسته هستید و من نیز از شما خسته ام. بنابراین نقش جنگ روانی را در این روزگاران باید جدی گرفت.

کوشکی گفت: این مسائل باید با رییس جمهور و اطرافیان تراز اول وی در میان گذاشته شود و دولت کمیته ای را برای مقابله با جنگ روانی عناصر نفوذی و اصلاح طلب  مامور کند. راه اصلی این ماموریت نیز قانونمند کردن فعالیت در فضای مجازی است که کودتای سفید از آنجا مدیریت می شود.

وی با بیان اینکه دولت رییسی اگر با همراهی عناصر انقلابی و به معنای واقعی کلمه «شیفتگان خدمت» نه «تشنگان قدرت» شکل بگیرد، به یاری خدا می تواند از این آزمون بزرگ سربلند بیرون بیاید، گفت: رییس جمهور باید در انتخاب وزرا به سراغ عناصری برود که به صورت گمنام کارهای بزرگی در کشور انجام داده و می دهند. افرادی از قبیل کسانی که جنگ سوریه را اداره کردند، چهره های گمنام اما خادم، صریح و صادق و در عین حال کاربلد. این افراد با مردم پیوند برقرار می کنند و دل ملت را به دست خواهند آورد.

استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه روحانی تمام سرمایه اجتماعی دولت را از بین برد، یادآور شد: مردم طی هشت سال اخیر از دولت متنفر شدند و سرمایه اجتماعی دولت به صفر رسیده است. اکنون باید ریس جمهور با انتصاب استانداران، فرماندارن و تمام عناصر دولت از گروه صادق و خدوم، اعتماد مردم را دوباره  به دست آورد. امت حزب الله نیز اگر انتخاب مدیران شایسته را از سوی رییس جمهور ببینند، امیدشان به اینکه کار از ناحیه خدا به واسطه دولت آقای رییسی حل شود، تقویت می شود و با دولت همکاریم می کنند.

کوشکی گفت: همکاری مردم با دولت می تواند اسباب حل مشکلات را فراهم کند، کما اینکه در دولت شهید رجایی چنین شد.