پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

خانم آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات، از تحریم‌کنندگان انتخابات اخیراً در اظهاراتی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است:

"اصولگرایان حداقل برای آن بخشی که پایگاه رای خودشان می دانند باید کارنامه قابل قبولی ارائه بدهند، به خصوص در شرایط حاضر که همه قوا یکدست شده، هیچ دلیلی برای عدم موفقیت خود نباید داشته باشند. اینکه تا چه حد عملکرد این مجلس در راستای حل مشکلات مردم و محرومان جامعه بوده و به تبعیض و بی عدالتی خاتمه داده و از کوچک شدن سفره های مردم جلوگیری کرده است، پرسشی است که هم در انتخابات ۱۴۰۲ و هم در ۱۴۰۴ باید به آن پاسخ داده شود."[1]

 

*اصلی ساده در سیاست وجود دارد و آن اینکه کسانی که دست به تحریم انتخابات و خروج علیه دموکراسی می‌زنند؛ ابتدا به ساکن و قبل از هر اظهار نظری؛ باید درباره رفتار زشت خود به مردم و حاکمیت کشورشان توضیحات لازم را بدهند.

در گام بعدی نیز باید متوجه گزاره ناصحیح و شیطنت‌آمیز این روزها که دائما از سوی رجال ستادی جریان اصلاحات پمپاژ می‌شود و اصرار دارد که "اصولگرایان حتما باید در دولت موفق شوند چون یکدست هستند" نیز بود!

چه اینکه اولا ادعای یکدست شدن حاکمیت در ایران یک حرف عوامانه است که صرفا در رژیم‌های دیکتاتوری یا چند حزبی معنا دارد، ثانیا آقای رئیسی صراحتا و در بیانیه پیشاانتخابات، خود را مستقل نامیدند نه اصولگرا. ثالثا تعلق سران قوا به یک طیف سیاسی به معنی یکسانی سلایق آنها نیست و رابعا اصلاح‌طلبانی که ادعای یکدستی حاکمیت را مطرح می‌کنند در حالت خوشبینانه متوجه "تفاوت حزب و طیف" نیستند و نمی‌دانند که اگرچه شاید تعلق یکسان حزبی موجب علایق یکسان هم باشد اما تعلق یکسان طیفی هرگز چنین نتیجه‌ای ندارد.

کما اینکه در کنار "اصلاح‌طلبان تحریمی"، اقطابی از اصلاح‌طلبان مثل حزب کارگزاران، حزب ندای ایرانیان و... نیز بودند که در انتخابات حضور پیدا کردند و عملا از تفکر خروج از دموکراسیِ هسته سخت جریان چپ؛ منشعب شدند.

آیا اکنون فعالان سیاسی کشور بایستی تمام اصلاح‌طلبان را با یک برچسب ببینند و متوجه این تفاوت و انشعاب بزرگ در میان آنها نباشند!؟

حتما چنین نیست و اقتضای عقلانیت آنست که باید متوجه تفاوت و تمایز ایجاد شده در میان جریان چپ بود و آنها را یکدست ندانست.

در بحث موفقیت یا بی‌توفیقی دولت سیزدهم نیز هیچ شرایط ویژه‌ای وجود ندارد و این دولت اگر موفق باشد؛ با اقبال مردم مواجه می‌شود و اگر نه انتخاباتی دیگر و رأیی دیگر به گزینه‌های بهتر...

البته پر واضح است که اصلاح‌طلبانی که دست به تحریم انتخابات زده‌اند؛ از طرح شدن گزینه‌های دموکراتیک برای حل چالش‌ها خوف دارند و همواره به سمت انسداد میل می‌کنند.

منبع: مشرق