تسنیم/ وزیر امور خارجه اتریش در دیدار با همتای عربستانی خود در ریاض بر لزوم احیای برجام تاکید کرد.

تاکید وزیر خارجه اتریش در ریاض بر لزوم احیای برجام
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش روزنامه "وینر سایتونگ"، تحولات سیاسی و امنیتی در منطقه و مسائل اقتصادی محور مذاکرات روز یکشنبه الکساندر شالنبرگ، وزیر خارجه اتریش در ریاض، پایتخت عربستان سعودی با فیصل بن فرحان آل سعود، همتای عربستانی وی و "خالد بن عبدالعزیز الفالح"، وزیر سرمایه گذاری این کشور بود.

شالنبرگ در این سفر بر احیای مجدد توافق هسته ای با ایران تاکید کرده و شاهزاده فیصل هم اظهار داشت که تنها یک توافق کاملا قوی معنا خواهد داشت.

وزیر امور خارجه اتریش در آستانه سفر به عربستان از نزدیکی آرام عربستان و ایران به یکدیگر سخن گفته بود. البته همتای عربستانی وی در دیدار با شالنبرگ درباره احیای مجدد برجام ابراز تردید کرده بود. وی در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک در ریاض ایران را با ادعای عدم مراعات الزامات آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد انتقاد قرار داد.

شاهزاده فیصل، وزیر امور خارجه عربستان این طور استدلال کرد که توافق هسته ای با ایران دیگر وجود ندارد. به گفته وی هرگونه تواق جدید باید بلند مدت تر و قوی تر باشد. شالنبرگ هم بر لزوم از سرگیری مذاکرات با تهران به منظور تضمین نظارت بر برنامه هسته ای این کشور تاکید کرد.

وزیر امور خارجه اتریش اعلام کرد که حتی یک توافق بد بهتر از هیچ توافقی است.

شالنبرگ همچنین تاکید کرد: ما ایران دارای تسلیحات اتمی را نمی خواهیم و خواهان ارتقاء هسته ای در منطقه نیستیم. وی درباره ایجاد توافق جدید در این باره ابراز خوش بینی نکرد.

این مقام اتریشی همچنین گفت که اعتماد در منطقه مبنی بر یافتن راه حلی در مسئله اتمی با ایران به طور فزاینده ای در حال کاهش است.

شالنبرگ در این سفر همچنین ابراز امیدواری کرد که با بهبود شرایط کرونایی ماند سابق توریست های بیشتری از عربستان به این کشور بیایند.

یک هیات اقتصادی وزیر امور خارجه اتریش را در این سفر مشایعت می کنند. شالنبرگ امشب به عمان سفر خواهد کرد.