رسالت/ در میانه انتقادات فزاینده داخلی از سیاست دولت جو بایدن در افغانستان و خروج از این کشور پس از ۲۰ سال جنگ، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در برابر اعضا کمیسیون امور خارجی کنگره حاضر شد تا از سیاست دولت متبوعش در این زمینه دفاع کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

در میانه انتقادات فزاینده داخلی از سیاست دولت جو بایدن در افغانستان و خروج از این کشور پس از ۲۰ سال جنگ، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در برابر اعضا کمیسیون امور خارجی کنگره حاضر شد تا از سیاست دولت متبوعش در این زمینه دفاع کند.بلینکن در این نشست که به‌صورت آنلاین برگزار شد، درباره پیش‌بینی و برنامه‌ریزی خروج نیروهای آمریکا از افغانستان گفت: «ما طیف وسیعی از حوادث احتمالی را برای خودمان پیش‌بینی و مطرح کرده بودیم. ما توانستیم سفارت را تعطیل کرده و پرسنل باقی‌مانده خود را در مدت ۴۸ ساعت به فرودگاه منتقل کنیم.»

 انتظار سقوط کابل را نداشتیم 

آنتونی بلینکن با اشاره به این‌که هیچ‌کس انتظار نداشت این فروپاشی (سقوط کابل) به این سرعت اتفاق بیفتد، گفت: ««حتی با بدبینانه‌ترین ارزیابی‌ها نمی‌شد پیش‌بینی کرد که نیروهای دولتی افغانستان درحالی‌که هنوز نیروهای آمریکایی در آنجا حضور دارند، شکست بخورند.»

به گزارش یورونیوز، او خاطرنشان کرد: «ژنرال میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش هم گفت که نه او و نه هیچ‌کس دیگری، هیچ‌چیزی ندیده بود که نشان‌دهنده سقوط ارتش و دولت افغانستان ظرف ۱۱ روز باشد.ارتش به دستور رئیس‌جمهور در حالت آماده‌باش قرار داشت و توانست با تأمین امنیت فرودگاه، کار انتقال افراد را در عرض ۷۲ ساعت آغاز کند.»

او یادآوری کرد که انتقال ۱۲۴ هزار نفر از فرودگاه کابل کاری بود که به‌واسطه «تلاش فوق‌العاده دیپلمات‌ها، نظامیان و کارشناسان اطلاعاتی» آمریکا «در سخت‌ترین شرایط قابل‌تصور» انجام شد.او گفت که دولت آمریکا تا پایان ماه اوت «تقریباً» تمام افغان‌ها و آمریکایی‌هایی را که هنوز در افغانستان بودند و می‌خواستند ازآنجا خارج شوند، از کابل به خارج منتقل کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا تأکید کرد که تصمیم رئیس‌جمهوری جو بایدن برای تخلیه فوری افراد از فرودگاه کابل به دلیل «فروپاشی نیروهای امنیتی و دولت افغانستان» بوده است. وی افزود که اگر بایدن نیروهای آمریکایی را فورا از افغانستان خارج نمی‌کرد، طالبان حملاتش به ارتش آمریکا و متحدانش را از سر می‌گرفت.

وزیر امور خارجه آمریکا اظهار داشت که دولت بایدن به کار خود برای کمک به آمریکایی‌هایی که هنوز در افغانستان بوده و مایل به خروج هستند، ادامه می‌دهد.وی گفت: «ما در تماس مداوم با آن دسته شهروندان آمریکایی هستیم که هنوز در افغانستان هستند و به ما گفته‌اند که می‌خواهند آنجا را ترک کنند.»

آنتونی بلینکن در حقیقت، تأکید کرده است که صدها شهروند و نیروی آمریکایی هنوز فرصت فرار از افغانستان پیدا نکرده‌اند. این‌یکی از بدترین شکست‌هایی است که واشنگتن در سیاست خارجی خود متحمل شده است. 

 نظرسنجی‌های جدید در آمریکا چه می‌گوید؟

یک بررسی مرکز تحقیقاتی پیو که پیش از خروج آخرین نظامیان آمریکایی از افغانستان ، نشان می‌دهد که ۵۴ درصد بزرگسالان آمریکایی تصمیم خروج از افغانستان را درست می‌دانند، درصورتی‌که ۴۲ درصد آن را اقدامی اشتباه ارزیابی کردند.این نظرسنجی همچنین نشان داد، ۶۹ درصد از مردم آمریکا احساس می‌کنند که ایالات متحده عمدتا در دستیابی به اهدافش در افغانستان ناکام ماند و تنها ۲۶ درصد گفتند دولت جو بایدن عملکرد فوق‌العاده یا خوبی در مدیریت این بحران داشته است.

بایدن اخیرا  در سخنانی از منتقدان تصمیم خود برای خروج از کشور جنگ‌زده افغانستان انتقاد کرد و گفت، زمان پایان دادن به طولانی‌ترین جنگ آمریکا فرارسیده بود.در این نظرسنجی، اکثر دموکرات‌ها (۷۰ درصد) گفتند که از تصمیم خروج آمریکا از افغانستان حمایت می‌کنند، درحالی‌که اکثر جمهوری‌خواهان (۶۴ درصد) آن را تصمیمی اشتباه دانستند.

نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو از ۲۳ تا ۲۹ اوت در میان ۱۰ هزار و ۳۴۸ آمریکایی بزرگسال انجام شد و حاشیه خطای آن مثبت و منفی ۱/۶ درصد گزارش شد.نظرسنجی پولیتیکو – مورنینگ کانسالت نیز نشان داد که از هر ۱۰ آمریکایی ۶ تن معتقدند که آمریکا به‌طورجدی وارد مسیر اشتباه شده است.

 آمریکا در مسیر نادرست قرار دارد 

این نظرسنجی نشان داد که ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی معتقدند که آمریکا در مسیر اشتباه و نادرستی قرار دارد درحالی‌که تنها ۳۹ درصد معتقدند که این کشور در مسیر درست پیش می‌رود.این نظرسنجی جدید همچنین نشان داد که میزان حمایت از جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به پایین‌ترین حد خود یعنی ۴۷ درصد رسیده است و ۴۹ درصد تأکید دارند که به‌طورکلی از عملکرد بایدن ناراضی هستند.

در رابطه با سیاست بایدن در مورد افغانستان، ۶۱ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی تأکید کردند که از عملکرد بایدن «تا حدی ناراضی» یا «قویا ناراضی» هستند و تنها ۳۰ درصد اعلام کردند که قویا یا تاحدی نحوه برخورد رئیس‌جمهور با این اوضاع را تایید می‌کنند.

آنچه مسلم است این‌که شکست آمریکا در افغانستان، از جنس شکست‌های استراتژیک و راهبردی در حوزه سیاست خارجی این کشور است.بدیهی است که نمی‌توان این شکست را معطوف به یکی از دو حزب سنتی آمریکا کرد. باید توجه داشت امروز اصلی‌ترین شکایت جمهوری‌خواهان از بایدن، معطوف به چرایی خروج از افغانستان نیست، بلکه مربوط به نحوه و زمان این خروج و آثار آن است؛ بنابراین باید ابتدا صورت‌بندی دقیقی از منازعات به‌وجود آمده در آمریکا بر سر ماجرای افغانستان داشت.موضوع دیگر به آینده‌پژوهی رفتار آمریکا در افغانستان باز‌می‌گردد. همان‌گونه که تأکید شد، اکنون پس از شکست راهبردی واشنگتن و ناتو در افغانستان و شبه‌قاره هند، آمریکا قاعدتا در‌صدد بازطراحی خطوط جدید استراتژیک در این کشور برخواهد آمد.در این معادله، به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان پیوند تروریسم داعش و تروریسم آمریکایی را نادیده انگاشت یا از کنار آن به‌سادگی عبور کرد! پیوند تروریسم آمریکایی و تروریسم تکفیری طی سال‌های گذشته و اخیر، کاملا قابل رصد و تحلیل بوده است.بر این اساس، هر چهار رئیس‌جمهور آمریکا از زمان اشغال افغانستان (‌بوش پسر، اوباما، ترامپ و بایدن‌) در‌صدد القای این گزاره کلی به دیگران بوده‌اند که ثبات افغانستان تنها یک شاه‌کلید دارد و آن مداخله طولانی‌مدت غرب در این کشور است.واشنگتن برای القای این گزاره دروغین، در پشت‌پرده به تقویت ارکان شکل‌دهنده تروریسم تکفیری در افغانستان و شبه‌قاره هند پرداخت. طی ماه‌های گذشته، اسناد قابل‌توجهی در‌خصوص حمایت ایالات‌متحده از داعش در افغانستان به‌دست‌آمده است.