یک تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: جریان اصولگرایی هنوز به آن نقطه‌ نرسیده است که بتواند جمع‌بندی کاملی از آرایش انتخاباتی خود داشته باشد.

تأثیر ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات بر آرایش سیاسی اصولگرایان/ ممکن است اصلاح‌طلبان در روزهای پایانی وزن پیدا کنند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: رقابت‌های انتخاباتی به تدریج در حال شکل‌گیری است اما مشخص نیست که جبهه اصولگرایی می‌خواهد رقابتی درون‌جناحی را پیش بگیرد یا برون‌جناحی.

بیژن مقدم، تحلیلگر مسائل سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «بخش زیادی از رقابت به حضور جریان‌های سیاسی کشور در انتخابات بستگی دارد. بخش‌هایی از نیروهای سیاسی اعلام حضور کرده‌اند و گفته‌اند که که می‌آیند، برخی گفته‌اند مشروط شرکت می‌کنیم و برخی هم دنباله‌روی تفکرات اپوزیسونی هستند و در پی تحریم انتخابات هستند و می‌خواهند مردم را از انتخابات ناامید کنند. بخشی از جریان‌های سیاسی هم منتظر تأییدصلاحیت‌ها هستند. سخنان اخیر رهبر معظم انقلاب مهم بود. منظور ایشان این نبود که افراد فاسد و دارای محکومیت وارد انتخابات شوند، بلکه نظرشان این است که افراد به صرف داشتن اختلاف نظر سیاسی ردصلاحیت نشوند. تعبیر ایشان درباره رقابت گروه‌ها و جریان‌ها مقدمه‌ای نیاز دارد. نمی‌شود بگوییم رقابت باشد اما در بررسی صلاحیت‌ها به گونه‌ای عمل شود که رقابتی شکل نگیرد. منظور رهبر معظم انقلاب این بود که همه گروه‌ها بتوانند».

او ادامه داد: «جریان اصولگرایی هنوز به آن نقطه‌ نرسیده است که بتواند جمع‌بندی کاملی از آرایش انتخاباتی خود داشته باشد. ممکن است حتی افرادی باشند که در دقیقه 90 به جبهه اصولگرایی بپیوندند. اینکه اکنون آرایش انتخاباتی چگونه خواهد بود دارای ابهاماتی است و باید زمان بگذرد. یک دهه قبل در این مقطع می‌شد آرایش انتخاباتی را به طور نسبی مشاهده کرد اما اکنون اینگونه نیست».

این تحلیلگر مسائل سیاسی همچنین بیان کرد: «اینکه اصلاح‌طلبان وارد انتخابات شوند حتما می‌تواند بر آرایش انتخاباتی اصولگرایان تأثیر داشته باشد. آنها هم باید وارد انتخابات شوند زیرا مگر نه این است که هنوز شعار آرمان‌های امام(ره) را سر می‌دهند؛ خب پر واضح است که یکی از مهم‌ترین آرمان‌های امام خمینی(ره) حضور مردم در انتخابات بود. به هر حال حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات باعث نشاط انتخاباتی می‌شود و تردیدی هم در این موضوع نیست اما اینکه حالا چه قدر رأی دارند، بحث دیگری است. برخی می‌گویند در مقطع کنونی وزن ویژه‌ای ندارند و برخی هم هنوز باور دارند می‌توانند سبد رأی خوبی داشته باشند اما به هر حال آنها می‌توانند با حضورشان به نشاط انتخاباتی کمک کنند».

مقدم در پایان درباره اینکه برخی اصولگرایان باور دارند اصلاح‌طلبان چه در انتخابات حضور داشته باشند یا نه، تأثیری بر نتیجه انتخابات نخواهند گذاشت، گفت: «تجربیات انتخابات‌های قبل نشان می‌دهد که ممکن است در روزهای آخر یا حتی ساعات پایانی انتخابات اصلاح‌طلبان وزن پیدا کنند. وقتی به نظرسنجی‌ها رجوع می‌کنیم می‌بینیم که آقای روحانی در دور اول انتخابات سال92 دو درصد رأی داشت اما با آمدن جریاناتی در حمایتش و نشانه‌هایی که بر او بار کردند، رأی‌اش تا حدی بالا رفت که توانست رئیس‌جمهور شود. همین مسائلی که می‌گویم هم نشان از سلامت انتخابات در ایران و حاکمیت هیچ وقت دنبال این نبوده است که چه فرد یا افرادی پیروز انتخابات شوند. شاید تخلف‌های جزئی در انتخابات وجود داشته باشد که در تمام دنیا هم چنین چیزی وجود دارد اما هیچ‌وقت تخلفی مؤثر وجود نداشته است. بنابراین می‌خواهم بگویم که اصولگرایان باید بدانند شاید تصور کنند اکنون اصلاح‌طلبان وزنی ندارند و حتی اگر در انتخابات حاضر شوند هم اثری بر نتیجه نمی‌گذارند اما ممکن است در روزهای پایانی انتخابات این وزن برایشان ایجاد شود».