رکنا : سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از دستگیری سه حفار غیرمجاز در این شهرستان خبر داد.

گنج نفیس در این غار معروف دامغان ! / + عکس غار «صددروازه»
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

    به گزارش رکنا ، مجتبی اکبرپور، سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: با دستگیری سه حفار، یک فقره حفاری غیرمجاز برای کشف اشیای عتیقه در منطقه شرق دامغان ناکام ماند.

 

وی افزود: در راستای حراست و حفاظت از آثار و محوطه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی و جلوگیری از وقوع جرائم در حوزه میراث فرهنگی، با اقدام به‌موقع نیروهای یگان حفاظت اداره میراث فرهنگی و همکاری عوامل انتظامی، حفاری غیرمجاز در این منطقه متوقف شد.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با اشاره به کشف و ضبط آلات و ادوات حفاری، گفت: پرونده این متخلفان برای رسیدگی در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

اکبرپور ادامه داد: از این متخلفان یک دستگاه فلزیاب و جرثقیل دستی و تعدادی ادوات حفاری شامل دیلم، بیل، کلنگ، دوربین شکاری، سیم بکسل و زنجیر کشف و ضبط شد.

وی بیان کرد: هم‌وطنان و دوست‌داران میراث فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را با حفظ امانت‌داری از سامانه خبری به شماره ۳۱۰۷۵ اعلام کنند تا نیروهای یگان حفاظت در کمترین زمان پس از تأیید صحت و سقم گزارش با هماهنگی نیروی انتظامی به محل مراجعه کنند.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از ۶ ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.