ناصر ایمانی گفت: موسوی‌خوئینی‌ها می‌خواهد جای خاتمی را بگیرد.

ناصر ایمانی: موسوی خوئینی‌ها می‌خواهد با کنار زدن خاتمی رهبر اصلاحات شود/ در بین اصلاح‌طلبان کودتای فکری شکل گرفته است/ با حضور خوئینی‌ها سکولارها در اصلاحات قدرت می‌گیرند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: حضور محمد موسوی خوئینی‌ها در روند انتخاباتی شدت گرفته است؛ به نحوی که به گفته کواکبیان قرار است او یکی از اعضای 10نفره مجمع اجماع‌ساز باشد؛ اویی که همواره به عنوان یکی از نیروهای تندروی اصلاحات شناخته می‌شود. اما قرار است این شخصیت اصلاح‌طلب در انتخابات 1400 برای اصلاح‌طلبان چه نقشی ایفا کند؟

ناصر ایمانی، تحلیلگر مسائل سیاسی درباره حضور خوئینی‌ها در کنشگری اصلاح‌طلبان برای انتخابات ریاست‌جمهوری1400 به «مثلث‌آنلاین» گفت: «آقای موسوی خوئینی‌ها می‌خواهد رهبری تندروهای اصلاح‌طلب بر عهده بگیرد و قصد دارد فضا را آرام‌آرام برای کنار زدن آقای خاتمی مهیا کند و جای او را بگیرد و به نوعی بعد از مدتی خود نقش رهبری جریان اصلاحات را برعهده بگیرد».

او ادامه داد: «حضور او در عرصه سیاسی نشان‌دهنده آن است که اصلاح‌طلبان بیش از هر زمان دچار انشقاق نظری و عملی شده‌اند. در جریان اصولگرایی گرچه در روش‌ها اختلاف وجود دارد اما تقریبا همه طیف‌ها در مبانی فکری یکسان هستند اما جریان اصلاحات دچار یک افتراق عظیم شده است؛ به نحوی که از کسانی که هنوز به مبانی امام و انقلاب باور دارند خود را اصلاح‌طلب می‌نامند و کسانی که قائل به مبانی سکولاریسم غربی هستند هم می‌گویند اصلاح‌طلبیم».

ابن فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا خوئینی‌ها می‌تواند مانند خاتمی باعث ایجاد اجماع نسبی در بین اصلاح‌طلبان شود یا نه، اظهار کرد: «آقای خوئینی‌ها گرچه می‌خواهند جای آقای خاتمی را بگیرد اما حتما نمی‌تواند همان کارکرد خاتمی را برای اصلاح‌طلبان داشته باشد و باعث اجماع شود. آقای خاتمی فرد نسبتا میانه‌رویی هستند و جنس آقای خوئینی‌ها با او فرق دارد. اگر آقای خوئینی‌ها بتواند رهبری اصلاحات در دست بگیرد به این معنی است که یک کودتای فکری فکری در جریان اصلاحات ایجاد شده است و جریان سکولار و لیبرال توانسته‌اند سیاست‌ورزی در اصلاحات را در دست بگیرند».

ایمانی در پایان درباره اینکه آیا خاتمی تمایل دارد خوئینی‌ها نقش لیدری را برعهده بگیرد یا نه، گفت: «من تصور نمی‌کنم آقای خاتمی تمایل داشته باشد که آقای خوئینی‌ها محور باشد و او مجبور شده است که به فردی مانند خوئینی‌ها تن دهد. با حضور خوئینی‌ها در عرصه سیاست از یک‌سو انشقاق میان اصلاح‌طلبان بیشتر می‌شود و از سوی دیگر تندروی‌ها افزایش می‌یابد».