گرچه خاتمی مردم به حضور در انتخابات و حمایت از اصلاح‌طلبان دعوت کرد اما مردم به او پاسخ مثبتی ندادند.

آخرین تقلاهای اصلاح‌طلبانه
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان هشت سال بر کرسی قدرت تکیه زدند و در ابعاد مختلف آنطور که می‌خواستند کشور را هدایت کردند و حالا که نتیجه‌ عملکردشان جز فقر، بیکاری، شکست برجام و به طور کلی ناامیدی سراسری است، به انحاء مختلف می‌کوشند حساب خود را از دولت ناکارآمد روحانی جدا کنند. آنها با خیال به نتیجه‌رسیدن چنین هدفی خاصه در یک سال اخیر تلاش کردند مردم را قانع کنند که دولت روحانی، دولتی اصلاح‌طلب نبوده است اما مردم در 28 خرداد 1400 به آنها این پاسخ را مخابره کردند که هشت‌سال اخیر نتیجه عملکرد اصلاح‌طلبان و صدالبته حمایت‌های بی‌دریغ آنها از شخص روحانی و سیاست‌های او بوده است.

در این شرایط اما هنوز اصلاح‌طلبان از خلاف واقع‌نشان آنچه هست، دست نمی‌کشند؛ برای مثال به تازگی جواد امام، یکی از نزدیکان سید محمد خاتمی گفته است: «بحث مردم با خاتمی و اصلاحات نیست. بحث مردم در واقع نحوه برگزاری انتخابات، بررسی صلاحیت‌ها و اعمال نظرهایی است که صورت می‌گیرد و انتخابات را از معنا تهی می کند. سازوکار انتخاب به صورت واقعی که مردم در آن مشارکت داشته باشند بی اثر شده بنابراین مردم بی توجهی نشان دادند وگرنه عدم مشارکت ربطی به خاتمی، اصلاح طلبان و اصلاحات ندارد. باید به این وجه توجه شود و حق انتخاب را به مردم بدهیم نه اینکه ما اول انتخاب کنیم و حق انتخاب از مردم گرفته شود و آنها محکوم به رای دادن شوند. حتما اصلاح طلبان باید تا جایی که می توانند در کنار هم قرار بگیرند و نسبت به گفتمان اصلاحات و هم برای تجدید ساختار و  هم برای تقویت ساختار بازخوانیداشته باشند. حتما باید در این فرصتی که انتخابات نیست بیشتر مشغول خود شوند و آنچه که باعث آسیب بوده آن را، شناسایی کنند تا در آینده نزدیک به جامعه برگردند. اندیشه اصلاح طلبی برای یک جامعه پویا و رو به جلو همیشه ضروری و لازم است و مردم از اندیشه اصلاح طلبی، بازگردان نیستند؛ نکته ای که وجود دارد و شاید به اصلاح طلبان اشکالی وارد باشد این است که اصلاح طلبان، اشکالات را برطرف کنند تا مجدد مورد اقبال جامعه قرار بگیرند. اینکه بگوییم مردم از اندیشه اصلاح طلبی روی گردان هستند نه این‌طور نیست. به نظر من مردم با اندیشه اصلاح طلبی مشکلی ندارند و اگر اشکالی است به اصلاح طلبان برمی گردد نه به اندیشه اصلاح طلبان».

این سخنان باز هم ادامه سیاست‌های فرافکنی است. امام در شرایطی ادعا می‌کند که مشکل مردم با خاتمی نیست که در دو انتخابات ریاست‌جمهوری 92 و 96 و البته در انتخابات مجلس دهم در سال94 موضع‌گیری مستقیم او باعث شد که سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان پای میدان بیایند و این درحالی است که گرچه خاتمی مردم به حضور در انتخابات و حمایت از اصلاح‌طلبان دعوت کرد اما مردم به او پاسخ مثبتی ندادند. حالا امام می‌گوید که خاتمی از شخص همتی حمایت نکرد اما این سخن بیشتر شبیه به یک شوخی است زیرا خاتمی در شرایطی که مهرعلیزاده هم انصراف داده بود در جلسه‌ای که فیلمش هم منتشر شد گفت که برای نه گفتن به جناح رقیب به اصلاح‌طلبان رأی دهید و پر واضح بود که منظور او به جز همتی هیچکس دیگری نمی‌تواند باشد.

به هر روی اصلاح‌طلبان در دوران حضیض خود به سر می‌برند تا حدی که به گفته سعید حجاریان اصلاحات دیگر مرده است و این گزاره را چه برخی از اصلاح‌طلبان بپذیرند یا نه، رخ داده است که حتما مسئولش بیش از همه خودشان هستند.