به دنبال انتخاب مجدد رهبر کره شمالی از سوی پارلمان این کشور به سمتی تحت عنوان‌ «رییس کمیسیون امور دولت» ، رییس جمهور چین این رخداد را به این رهبر تبریک گفت.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

شی جینپینگ، رییس جمهور چین براساس گزارشی که خبرگزاری شینهوا امروز جمعه منتشر کرد، انتصاب مجدد کیم جونگ اون رهبر کره شمالی به سمت رییس کمیسیون امور دولت از سوی پارلمان کره شمالی را تبریک گفت.

شی جینپینگ به رهبر کره شمالی گفت: چین برای دوستی‌اش با کره شمالی ارزش فراوانی قائل است و خواهان پیشبرد روابط دو جانبه چین و کره شمالی است.

در همین راستا حکومت کره شمالی اقدام به اجرای یکی از بزرگترین تغییرات در سال‌های اخیر در میان مقام‌های این کشور کرده و به رهبر این کشور نیز یک عنوان جدید تعلق گرفته است.

خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشش یک سمت جدید برای کیم جونگ اون تحت عنوان «نماینده معظم خلق کره» استفاده کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که این عنوان در حکم ویژه‌ای به تاریخ فوریه سال جاری میلادی برای رهبر کره شمالی تصویب شده، اما تا همین امروز جمعه که توسط خبرگزاری رسمی کره شمالی استفاده شد به صورت علنی مورد استفاده قرار نگرفته بود.

تحلیلگران می‌گویند، این تغییرات در راستای تقویت تسلط کیم جونگ اون بر قدرت صورت گرفته است.

مشخص نیست که این تغییرات جدید در کره شمالی در قانون اساسی این کشور نیز گنجانده خواهد شد یا خیر، اما تحلیلگران می‌گویند، با اعمال تغییرات جدید، کیم جونگ اون اکنون کنترل کامل بر تمامی امور کره شمالی، هشت سال بعد از آغاز رهبری‌اش را به دست گرفته است.

براساس گزارش خبرگزاری رسمی کره شمالی، در راستای تغییرات جدید چوئه ریونگ هائه، به عنوان رییس هیات رئیسه مجمع عالی خلق کره شمالی به جای کیم یونگ نام منصوب شده است. شخصی که این سمت را به عهده می‌گیرد برطبق قانون اساسی رییس دولت کره شمالی منصوب شده و معمولا نماینده این کشور در رخدادهای دیپلماتیک است.

کیم یونگ نام متولد 1928 یکی از پرسابقه‌ترین مقام‌های ارشد در حکومت کره شمالی منصوب می‌شود و سمت مذکور را از زمان ایجاد آن در 1998 تاکنون در اختیار داشته است. جانشین او یعنی چوئه در سال‌های اخیر در رده‌های قدرت حکومت شمالی پیشرفت کرده و در اکتبر 2017 ارتقاء پیدا کرده و وارد کمیته مرکزی نظامی کره شمالی شد.

او ماه دسامبر از سوی آمریکا به همراه دو مقام دیگر کره شمالی به اتهام نقض حقوق بشر تحریم شد.

چند مقام دیگر نیز در تغییرات اخیر از جمله مقام‌هایی که در مذاکرات این کشور با آمریکا نقش‌آفرین بوده‌اند شامل چوئه سون هویی و کیم یونگ چول ارتقاء مقام یافتند.

همچنین حکومت کره شمالی نخست وزیر کابینه این کشور را تغییر داد؛ سمتی که برای تلاش‌ها به منظور رونق اقتصادی در کره شمالی نقشی محوری دارد.

پیش از این پاک پونگ جو از سال 2013 تاکنون این نخست وزیری را برعهده داشت و در این تغییرات کیم جائه ریونگ جای وی را در این سمت می‌گیرد.