واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه روحانی سعی دارد چهره‌ای شبیه به مرحوم هاشمی رفسنجانی از خود ارائه دهد، گفت: او این ظرفیت را ندارد و به نظر من بهتر است آقای لاریجانی درس گرفته و گام به گام حرکت کند.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

سایت فردا نوشت: حسن روحانی که دو ماهی می‌شد سکوت کرده، بازگشته است. هنوز حرف ویژه و جریان سازی نزده اما با دو توییت اخیر نشان داده که مایل است از این انزوا درآید. یک جریان سیاسی مشخص نیز از این رویکرد وی حمایت کرده و شاید هم راه را به او نشان می‌دهد. همان جریانی که سکوت پیشین را خودخواسته و سنجیده می‌نامد و توییت‌های اخیر را به منزله بازگشت شیخ دیپلمات می‌داند.

حال باید دید که تلاش روحانی و این بخش از حامیانش چه نتیجه‌ای دارد؟ آیا او قرار است که در توییت‌ها و سخنان بعدی به بخشی از اپوزیسیون داخلی بدل شود؟ اصلا چنین ظرفیتی دارد یا خیر؟ آیا سایر طیف‌های اصلاح‌طلبان نیز مثل کارگزارانی‌ها که روزنامه سازندگی به عنوان ارگان حزبی آنها از همین حالا فرش قرمز را برای روحانی پهن کرده، از وی استقبال می‌کنند؟

امیررضا واعظ آشتیانی، فعال سیاسی اصولگرا پاسخ به اغلب این پرسش‌ها را منفی می‌داند. او در گفت‌وگو با خبرنگار «فردا» تلاش روحانی برای بازگشت به عرصه کنشگری سیاسی را بی‌حاصل دانست و گفت: «آقای روحانی در یک سری مسائل به خصوص در زمینه اجتماعی هنوز ارزیابی درستی ندارد و به این باور نرسیده که در بین مردم در شرایط فعلی دارای مقبولیت لازم نیست و مشاوران او نیز به نظر من خیرخواه نبوده و می‌خواهند او را قربانی مسائل سیاسی کرده و به نفع خود بهره‌برداری کنند».

وی افزود: «آنچه که مسلم است آقای روحانی خیلی زود دست به کار شده است. او باید حداقل از آقای لاریجانی درس می‌گرفت زیرا آقای لاریجانی خیلی با طومانیه و یک فرمول گام به گام حرکت می‌کند. ضمن اینکه آقای روحانی ظرفیت اجتماعی ندارد و حتی خواص هم نگاه مثبتی به عملکرد و رفتار او ندارند».

این فعال سیاسی اصلوگرا گفت: «توصیه من به عنوان یک کنشگر سیاسی به آقای روحانی این است که سریع وارد کارزار توییت زدن و این قبیل رفتارها نشود. سکوت بهترین ابزار برای اوست و بیشترین خدمت را به او خواهد کرد. ضمن اینکه باید بتواند زمان را به درستی مدیریت کند».

واعظ آشتیانی ادامه داد: «مهم‌ترین نکته این است که آقای روحانی در شرایط امروز جامعه ظرفیتی ندارد. او قبل از اینکه رئیس جمهور بشود هم فرد قابل تفکر سیاسی به معنای اجتماعی نبود. حالا رئیس جمهور شد و هشت سال هم در این جایگاه بود اما عملکردش به نحوی بود که کسی خود را فدای عملکرد او نمی‌کند».

وی تاکید کرد: «به نظر من آقای روحانی دارد عجله می‌کند و بهتر است بیشتر صبر و تعمق کرده و خود را درگیر مسائلی که دیگران برای او مهیا می‌کنند، نکند».

این چهره سیاسی اصولگرا در پاسخ به اینکه روحانی میخواهد شبیه کدام رئیس جمهور قبلی باشد و واقعا شبیه کدام یک است؟ گفت: «روحانی شبیه هیچ کسی نیست و نمی‌توان قیاس کرد اما بالاخره پدر معنوی او آقای هاشمی رفسنجانی بوده و خودش هم اگرچه در موارد راه مرحوم هاشمی را نرفت اما علاقه دارد که شبیه او بشود».

واعظ آشتیانی در پاسخ به اینکه آیا اصلاح‌طلبان او را به عنوان رهبر جریان منتقد دولت رئیسی خواهد پذیرفت یا خیر؟ گفت: «روحانی ظرفیت خاصی ندارد اما اصلاح‌طلبان هم بدشان نمی‌آید که از تتمه ظرفیت او استفاده کرده و وی را قربانی کنند. آنها نمی‌تواند روحانی را به عنوان یک لیدر و منتقد بپذیرند چون مقبولیت ندارد. او نمی‌تواند منتقد خوبی باشد اما برای قربانی کردن، فرصت خوبی است».