اصلاح‌طلبان در شرایطی از انتخابات مجلس دوازدهم سخن می‌گویند که دیگر سرمایه اجتماعی خاصی در اختیار ندارند.

تقلای بی‌حاصل
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: اصلاح‌طلبان در شرایطی که دو سال تا انتخابات مجلس دوازدهم زمان باقی است، بنا دارند که تشکیلات خود را سازماندهی کنند تا بتوانند در آن انتخابات موفق عمل کنند؛ شاهد مثال این موضوع سخنان اخیر حسن رسولی است که گفته است: «جلسات مفصلی برگزار کردیم و به موضوعات مختلفی پرداخته شده است اما تا آنجا که من در جریان هستم، این بررسی‌ها هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده است... یکی از کاربردهای بررسی نقاط قوت و ضعف که در اردوگاه اصلاحات در حال پیگیری است، بهره‌برداری در انتخابات ۱۴۰۲ خواهد بود اما هنوز تصمیم مشخصی در این باره اتخاذ نشده است».

علاوه بر سخنان رسولی آن‌طور که شنیده می‌شود دو حزب اتحاد ملت و کارگزاران سازندگی هم بعد از تحولاتی که درونشان رخ داد، سعی می‌کنند به راهبردی درباره انتخابات دو سال آینده برسند.

با همه اینها گرچه سازماندهی تشکیلاتی برای یک جبهه سیاسی لازم است اما به‌نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان در شرایط کنونی وضعیت نرمالی برای بازسازی تشکیلاتی ندارند؛ چه آنکه هم احزاب این جبهه سیاسی با هم اختلاف دارند و هم درون خود احزاب مشکلات عدیده‌ای وجود دارد؛ مشخصا در حزب کارگزاران می‌بینیم که دو نگاه کاملا متفاوت میان اعضای این حزب نسبت به دو انتخابات پیشین یعنی ریاست‌جمهوری 1400 و مجلس98 وجود دارد؛ طیفی از کارگزارانی‌ها باور دارند که این حزب نباید به انتخابات ورود می‌کرد و طیف قدرتمند این حزب نگاه دیگری دارند.

یا اتحاد ملت هم بیش از هر حزبی مانع ردصلاحیت‌ها را پیش روی خود می‌بیند و عملا نیروهای این حزب عمدتا صلاحیت شرکت در انتخابات را ندارند؛ دستِ‌کم بر اساس تجربه سیاسی تا کنون که این‌طور بوده است.

احزاب دیگری مانند ندای ایرانیان، اعتماد ملی و... هم که عملا به هیچ وجه مورد اقبال جامعه نیستند. افزون بر این حتی همان احزاب مذکور یعنی اتحاد و کارگزاران و به طور کلی جبهه اصلاحات هم دارای سرمایه خاصی نیستند و در سال‌های اخیر مشاهده شد که مخاطبان اصلاحات با صندوق‌های رأی قهر کرده‌اند؛ چنانکه حتی حرف سید محمد خاتمی هم در میان سرمایه اجتماعی اصلاحات خریدار ندارد.

با این اوصاف سخت است که تصور کنیم اصلاح‌طلبان می‌توانند در دو سال پیش رو اتفاق خاصی را رقم بزنند یا موج اجتماعی به راه اندازند.

صادق جوادی‌حصار، سخنگوی حزب اعتماد ملی هم اذعان می‌کند که نوسازی اصلاحات به این سادگی‌ها نیست. او درباره این موضوع می‌گوید: «انتخابات نباید ما را از اصل و ماهیت روند اصلاح دور کند. لازم است درمان ریشه‌ای صورت بگیرد و باید به انتخابات پیش رو به عنوان یک مرحله گذر نگاه کنیم. انتخابات مجلس ۱۴۰۲ نباید تأثیری در تصمیم بازسازی و نگاه اصلاحی ما داشته باشد و حتی در صورت ضرورت ممکن است از انتخابات بگذریم و بگوییم به انتخابات نمی‌رسیم،از این رو به هیچ وجه، نباید اصلاح و آسیب‌شناسی را فدای انتخابات کنیم».