مذاکره کننده ارشد ایران، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، علی باقری، اواخر روز چهارشنبه (23 فوریه) در سفری که توسط یکی از مذاکره کنندگان اروپایی به عنوان «یک سفر کوتاه برای جلب موافقت ایران برای پیش نویس سند» توصیف شد، به تهران بازگشت.

بازگشت فوری باقری برای جلب موافقت ایران برای توافق
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 مذاکره کننده ارشد ایران، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، علی باقری، اواخر روز چهارشنبه (۲۳ فوریه) در سفری که توسط یکی از مذاکره کنندگان اروپایی به عنوان «یک سفر کوتاه برای جلب موافقت ایران برای پیش نویس سند» توصیف شد، به تهران بازگشت.

یک مقام اروپایی گفت: «او باید روز پنجشنبه برای تایید نهایی ۱ تا ۲ روز به تهران برود».

وانگ کون، مذاکره کننده ارشد چینی نیز گفت که انتظار دارد باقری تا پایان هفته به وین بازگردد.

سفیر چین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) هنگام خروج از نشست نمایندگان ۱+۵ به من گفت: «ما فکر می‌کنیم که واقعاً به آخرین مرحله می‌رسد، این خط پایان است. زمان قضاوت و تصمیم گیری سیاسی فرا رسیده است.»

مذاکره‌کننده چینی گفت که برخی «نقاط اختلاف» کوچک وجود دارد که باید برای نهایی کردن احیای توافق بر آن غلبه کرد، اما او مشخص نکرد که کدام‌یک هستند یا چه طرفی باید برای غلبه بر آن سازش کند.

فیلیپ اررا، مذاکره‌کننده ارشد فرانسوی، عکسی از روی جلد پیش‌نویس «تصمیم کمیسیون مشترک» را در توییتر منتشر کرد که به نظر می‌رسد سندی است که در صورت تصویب، توسط هیئت هفت نفره ناظر بر اجرای آن تصویب می‌شود.

دلگرمی کاخ سفید

چندین طرف از جمله کاخ سفید به "پیشرفت قابل توجه" در مذاکرات در هفته های اخیر اشاره کرده اند.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه (۲۳ فوریه) در نشست خبری کاخ سفید به خبرنگاران گفت: «پیشرفت قابل توجهی در حال انجام است و ما به یک توافق احتمالی نزدیک هستیم. اما تعدادی از مسائل بسیار دشوار وجود دارد که حل نشده باقی مانده است. و با توجه به سرعت پیشرفت های هسته ای ایران، زمان بسیار کمی برای دستیابی به توافق باقی مانده است».

ساکی مدعی شد: «ما معتقدیم اگر ایران جدیت نشان دهد، می‌توانیم و باید به تفاهمی در مورد بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام برسیم... به طور بالقوه ظرف چند روز. اما هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که باید انجام شود».

ساکی گفت: «ما از پیشرفت قابل توجه دلگرم هستیم، اما می‌خواهم اشاره کنم که اغلب، سخت‌ترین مذاکرات در بخش آخر اتفاق می‌افتد».

تقویت اهرم نفتی ایران در مذاکرات وین

باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایرانی، به نوبه خود، ظاهراً به دنبال کاهش انتظارات از تمایل ایران برای سازش در آخرین لحظه بود.

باقری در توییتی نوشت: هر چقدر هم به خط پایان نزدیک شویم، لزوماً تضمینی برای عبور از آن وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ایران معتقد است افزایش قیمت انرژی به دلیل جنگ روسیه با اوکراین ممکن است به ایران اهرم بیشتری در مذاکرات بدهد، توییت خود را با «نفت» هشتگ کرد.

بایدن آرای لازم سنا برای احیای برجام را دارد

در همین حال، برخی از کارشناسان واشنگتن و یک منبع دولتی گفتند که اکنون بر این باورند که احتمالاً توافق بر سر احیای برجام، در صورت حصول، نیاز به بازنگری کنگره بر اساس قانون INARA دارد.

دیلن جی ویلیامز، معاون ارشد سیاست و استراتژیست گروه چپ میانه جی استریت، از طریق ایمیل به من گفت: «اگر توافقی برای احیای برجام حاصل شود، ممکن است به سمت بازنگری کامل کنگره تحت INARA برویم، با توجه به اینکه ورود مجدد به برجام مستلزم لغو مراحلی است که ناشی از خروج ترامپ از توافق است، و بنابراین ماهیت آنها تحت پوشش متن توافق ۲۰۱۵ نیست».

ویلیامز گفت: «امیدواریم با حصول اطمینان از اینکه حداقل ۴۱ سناتور از این توافق حمایت می کنند، در وهله اول مانع از رسیدن قطعنامه عدم تایید به میز رئیس جمهور شویم».

یکی از ناظران مسائل سیاست خارجی کنگره در واشنگتن گفت «من فکر می کنم دولت مطمئن است که توافقنامه تحت بررسی INARA باقی خواهد ماند. در نهایت ماجرا، آنها فقط به یک سوم (به علاوه یک عضو) از آرای سنا برای حمایت و بقای توافق نیاز دارند».

منبع: اکو ایران