هرچه به هفته‌های پایانی لیگ نزدیک‌تر می‌شویم مصوبه آبان ماه هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال توجهات بیشتری را به خودش جلب می‌کند.

گزارش: آیا گل ژستد قهرمان لیگ را تعیین می‌کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

به گزارش "ورزش سه"، در حالی که پس از صحبت های سهیل مهدی رئیس کمیته برگزاری مسابقات سازمان لیگ در برنامه فوتبال برتر و اشاره او به این موضوع که گل زده در خانه حریف در جدول مسابقات لیگ برتر در صورت برابر بودن امتیازات دو تیم لحاظ می شود مسئولان باشگاه پرسپولیس اعتراضاتی را در مصاحبه های مختلف مطرح کرده بودند، حالا خبر می رسد آنها رسماً در نامه‌ای به حیدر بهاروند رئیس سازمان لیگ اعتراض خود را به صورت کتبی اعلام کردند.

مسئولان باشگاه پرسپولیس در این نام با استناد به نامه ابلاغ شده از سوی سازمان لیگ به هیئت‌های فوتبال در بهمن‌ماه مدعی شدند در این نامه صحبتی از گل زده در خانه حریف به میان نیامده و باید در صورت برابر بودن امتیازات دو تیم در مجموع بازی های رو در رو آیتم بعدی یعنی تفاضل گل دو تیم ملاک قرار بگیرد.

این اعتراض باشگاه پرسپولیس در حالی است که سازمان لیگ در نامه ای به تاریخ سی‌ام بهمن ماه سال ۱۴۰۰ هیئت فوتبال استان های مختلف را مورد خطاب قرار داده و در آن مشخصا اشاره کرده که پیرو مصوبه هئت رئیسه فدراسیون فوتبال در تاریخ بیست و نهم آبان ۱۴۰۰ ملاک انتخاب تیم های صعود کننده یا سقوط کننده و ملاک تعیین تیم قهرمان به شرح زیر است؛

۱) بالاترین امتیاز از تمام بازی‌های گروهی

۲) نتیجه حاصله از بازی رودررو دو تیم دارای امتیاز مساوی

۳) محاسبه تفاضل گل از تمامی بازی های گروهی

۴) محاسبه بالاترین تعداد گل زده

۵) انجام یک مسابقه رسمی در زمین بی طرف با رعایت مقررات حذفی با احتساب کلی محرومیت ها و یا کارت های اخذ شده در طی مرحله گروهی تا پایان مسابقه

در واقع علت اختلاف به وجود آمده بین مسئولان باشگاه پرسپولیس و رئیس کمیته برگزاری مسابقات مورد دوم قید شده در در این نامه است  چرا که مسئولان باشگاه پرسپولیس معتقدند در این بند به وضوح صحبتی از گل زده در خانه حریف به میان نیامده و با استناد به همین موضوع خودشان را محق می دانند.

از طرف دیگر سهیل مهدی نیز معتقد است  وقتی در آیین نامه حرف از نتیجه بازی های رو در رو شده گل زده در خانه حریف نیز در آن وجود دارد.

به هر حال همواره در تمامی آیین نامه های برگزاری مسابقات فوتبال به این مورد اشاره شده که در صورت پیش آمدن موضوعی لحاظ نشده در قانون برگزار کنندگان مسابقات در خصوص آن تصمیم می گیرند. هرچند با توجه به قید شدن این موضوع که ملاک تعیین تیم اول یا دوم در صورت برابر بودن امتیازات نتیجه بازی رو در رو است احتمالاً تفسیر مسئولان سازمان لیگ از این قانون فصل الخطاب خواهد بود. بنابراین بدیهی است با توجه به حساسیت بالای مسابقات و در پیش بودن آخرین هفته های لیگ مسئولان این سازمان هر چه سریعتر به صورت رسمی نظر نهایی را اعلام کنند تا دیگر این موضوع محل اختلاف نباشد.

سهیل مهدی نیز در همین خصوص در گفتگویی کوتاه با ورزش سه اعلام کرد فردا آئین‌نامه نهایی منتشر می‌شود تا همه ابهامات و پرسش‌ها برطرف شود.در حال حاضر با توجه به صحبتهای مطرح شده ، درصورت تساوی امتیازی بین دو تیم استقلال و پرسپولیس در روز پایانی لیگ ، استقلال به دلیل گل زده در بازی‌ای که پرسپولیس میزبانش بود دست بالاتر را در جدول دارد.