جواد آرین‌منش گفت: تنش میان چین و آمریکا در حد همین جدال‌ها و تهدیدهای لفظی باقی می‌ماند.

بایدن بلوف سیاسی می‌زند
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: تنش میان چین و آمریکا در میانه جنگ روسیه و اوکراین که به نوعی جنگی میان روسیه و غرب است، بالا گرفته و حالا رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت می‌گوید که اگر چین به تایوان حمله کند، آمریکا مداخله نظامی خواهد کرد. اما این تنش‌ها به کجا ختم می‌شود؟

جواد آرین‌منش، فعال و تحلیلگر سیاسی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در سفری که به ژاپن داشته، به شدت چین را تحریک کرده است. آمریکا در مقطع کنونی بیشترین تحرک‌ها را برای تقابل مستقیم با چین انجام می‌دهد و تلقی‌اش این است که وقتی روسیه به دلایل سرزمینی به اوکراین حمله کرده، ممکن است چین هم به همین دلیل به تایوان که مشکلات پیشینی هم با این کشور دارد، حمله کند و اگر چنین شود، نظم دلخواه آمریکا در جهان برهم می‌خورد».

او ادامه داد: «از سوی دیگر سیاست آمریکا در سال‌های اخیر خروج از منطقه خاورمیانه بوده است و سعی می‌کند که نیروهای خود به سمت شرق آسیا ببرد اما به نظر من تنش میان چین و آمریکا در حد همین جدال‌ها و تهدیدهای لفظی باقی می‌ماند».

این فعال سیاسی درباره علت آنکه جنگی میان آمریکا و چین درنمی‌گیرد، بیان کرد: «دلیل روشن است؛ منافع اقتصادی دو طرف به ویژه آمریکا در پی جنگی احتمالی به خطر می‌افتد. این موضوع در شرایطی خیلی مهم می‌شود که آمریکا وضعیت خوبی از نظر اقتصادی ندارد؛ بنابراین سخنان اخیر بایدن به نوعی بلوف سیاسی است و جنگی در نخواهد گرفت».

آرین‌منش در پایان گفت: «به فرض که آمریکا قصد کشاندن چین به یک جنگ منقطه‌ای را داشته باشد و بخواهد همان شرایطی که بر روسیه ایجاد شده، بر چین هم شکل بگیرد، حتما چین از تجربه جنگ روسیه و اوکراین استفاده می‌کند؛ به این معنی که می‌داند باید در قبال تحریک‌های آمریکا چه کار کند».