جعفر قنادباشی گفت: چین حتی در حوزه نظامی هم پابه‌پای آمریکا در حرکت است و موشک‌های دوربرد چینی به مراتب از آمریکا هم قوی‌تر است.

آمریکا توان مقابله با چین را ندارد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سایت مثلث‌آنلاین: تنش میان آمریکا و چین بالاگرفته است و مشخص نیست آیا این دو کشور با بهانه تایوان با یکدیگر وارد جنگ می‌شوند یا خیر؟

جعفر قنادباشی، تحلیلگر مسائل سیاست خارجی، درباره این موضوع به «مثلث‌آنلاین» گفت: «بسیاری از کارشناسان باور دارند که آمریکا و چین که دو رقیب جدی در عرصه اقتصادی هستند، در پی فرصتی می‌گردند تا یکدیگر را متوقف کنند. چین در حال حاضر از نظر رشد اقتصادی رتبه نخست را در جهان دارد و آمریکا که به یقین رسیده که نمی‌تواند با اقتصاد جلوی چین را بگیرد به سمت اهرم نظامی رفته است».

او ادامه داد: «آمریکا از طرق اقتصادی نمی‌تواند چین را شکست دهد؛ به همین دلیل از پیشتر اهرم‌هایی مانند حقوق بشر را به میان آورد و حالا با اوج‌گیری بیش از همیشه چین می‌خواهد با ابزار نظامی چین را به چالش بکشد».

این تحلیلگر مسائل سیاست خارجی همچنین بیان کرد: «اکنون می‌بینیم که چین حتی در حوزه نظامی هم پابه‌پای آمریکا در حرکت است و موشک‌های دوربرد چینی به مراتب از آمریکا هم قوی‌تر است. آمریکا در وجوه مختلف از چین عقب افتاده است و حتی مشاهده می‌کنیم که ارتش چین از ارتش آمریکا بسیار منظم‌تر و منسجم‌تر است؛ واقعیت این است که بسیاری از نیروهای ارتش آمریکا درگیر خوشگذارانی و مشروب‌خواری هستند. در این شرایط گرچه آمریکا ابزار تهدید نظامی را پیش آورده اما سفر اخیر بایدن به ژاپن صرفا برای این بود که چین را با زبان نرم از ادامه گسترش امکانات نظامی منصرف کند».

او در پایان در پایخ به این پرسش که آیا آمریکا تمایل دارد چین را وارد یک جنگ منطقه‌ای علیه تایوان کند تا با این کار چین تضعیف شود، گفت: «به نظر من آمریکا نمی‌تواند دو جنگ را در یک زمان واحد مدیریت کند. اکنون آمریکا و غرب درگیر جنگ روسیه و اوکراین هستند و به نوعی با روسیه می‌جنگند؛ به همین علت دور از ذهن است که آمریکا بخواهد همین شرایط را در زمان کنونی این بار در مواجهه با چین تجربه کند».