وزیر امور خارجه آمریکا در گفت‌وگو با همتای چینی خود در مورد موضوعاتی همچون جنگ اوکراین و همچنین تهدیدها علیه امنیت جهانی و ثبات اقتصادی در دنیا رایزنی کرد.

محور رایزنی وزرای خارجه آمریکا و چین چه بود؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

گروه سیاست مثلث‌آنلاین: وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه ای اعلام کرد، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا با وانگ‌یی، همتای چینی خود، در یک تماس تلفنی درباره جنگ روسیه با اوکراین و تهدیدها علیه امنیت جهانی و ثبات اقتصادی در سراسر جهان گفت‌وگو کرد.

بلینکن با همتای چینی خود همچنین در مورد لزوم ادامه حفظ خطوط ارتباطی و مدیریت مسئولانه روابط آمریکا و چین به گفت وگو پرداخت.

وزیر امور خارجه آمریکا هشتم آبان ماه از تعلیق مشارکت روسیه در عملیات ابتکار حمل غلات اوکراین در دریای سیاه با میانجیگری سازمان ملل اظهار تاسف کرد و از مسکو خواست به مشارکت در این خصوص ادامه دهد؛ وی مسکو را متهم کرد که در جنگی که خود در اوکراین آغاز کرده، باردیگر غذا را به سلاح تبدیل کرده است.

بلینکن گفت: «هر اقدامی از سوی روسیه برای ایجاد اختلال در صادرات غلات حیاتی اساساً باعث می‌شود مردم و خانواده‌ها در سراسر جهان مجبور شوند هزینه بیشتری برای غذا بپردازند یا گرسنه بمانند». او از روسیه خواست مشارکت در این معامله را از سر گیرد.

وزارت دفاع روسیه پیش تر اعلام کرد که این کشور مشارکت خود در قرارداد صادرات غلات اوکراین را به دلیل حملات به ناوگان دریای سیاه خود به حالت تعلیق درآورده است.