بسیاری علی لاریجانی را جدی‌ترین شریک سیاسی دولت روحانی می‌دانند، کسی که نه تنها تصویب برجام را مدیریت کرد بلکه مسبب رای اعتماد به بسیاری از وزرای دولت بود و در برابر این کمک نیز وزارت کشور به یار دیرینش رحمانی فضلی سپرده شد.

پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

عمر مجلس دهم به زودی به پایان می‌رسد و به دنبال آن دوران حضور علی لاریجانی در قوه مقننه پایان می‌پذیرد تا پس از گذشت بیش از یک دهه دیگر هیچ لاریجانی‌ای به عنوان رییس قوای سه گانه در سطح اول قدرت حاضر نباشد.

دوازده سال پیش که علی لاریجانی به کرسی سبز ریاست بهارستان تکیه ‌زد کمتر کسی فکر می‌کرد او یکی از باثبات‌ترین دوران ریاست را در مجلس شورای اسلامی داشته باشد و حتی وزن رئیس مجلس را دستخوش تغییراتی کند.

او از انتخابات پر حاشیه هشتاد و هشت تا یک‌ شنبه سیاه مجلس و بعد هم تصویب برجام بر کرسی ریاست مجلس تکیه زد و قافیه را حتی به چهره تازه رسیده‌ای مثل محمدرضا عارف هم نباخت.

او در هشتاد و هشت ساکت فتنه، در یک شنبه سیاه مردود و در در دوران مطرح شدن برجام در مجلس عامل اصلی تصویب برجام در بیست دقیقه خوانده شد، اما هیچ‌گاه از دایره تصمیمات سیاست‌مدارانه خارج نشد و با هوشمندیِ تمام جایگاه خود را حفظ کرد.

بسیاری او را جدی‌ترین شریک سیاسی دولت روحانی می‌دانند، کسی که نه تنها تصویب برجام را مدیریت کرد بلکه مسبب رای اعتماد به بسیاری از وزرای دولت بود و در برابر این کمک نیز وزارت کشور به یار دیرینش رحمانی فضلی سپرده شد.

حالا با پایان دوران حضور او در مجلس بسیاری این سوال را مطرح کردند که مقصد بعدی علی لاریجانی کجاست؟ صادق لاریجانی با کارنامه‌ای کم فروغ‌تر از او به مجمع تشخیص رفت، حالا او با کارنامه‌ای به مراتب مقبول‌تر به کجا خواهد رفت؟ آیا به ساختمان شیشه‌ای جام جم باز می‌گردد تا نظم سنتی صدا و سیما را احیا کند یا آن طور که برخی نزدیکانش می‌گویند به شورای عالی امنیت ملی می‌رود؟

صدا و سیما هر چند پست با ثباتی خواهد بود و حال و روز ناخوشایندش باعث می‌شود بسیاری دوست داشته باشند لاریجانی به جام جم بازگردد، اما برای علی لاریجانی بازگشت به ساختمان شیشه‌ای جام جم یک بازگشت به عقب است.

داوود حشمتی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و روزنامه نگار از قول منابع اصولگرا خبر می‌دهد که به زودی و در تیرماه" دریادار شمخانی جای خود را در شورای عالی امنیت ملی به علی لاریجانی واگذار خواهد کرد."

به جز این منابع  برخی نیروهای رادیکال اصولگرا نیز خبر از این تغییر احتمالی می‌دهند، از جمله رضا سرج در کانال خبر خود این تغییر و تحول را حاصل طراحی باند نیویورکی‌ها دانست و نوشت:

حلقه نیویورکی‌ها در صدد هستند در یکسال باقیمانده از دولت دوازدهم، دور جدیدی از مذاکره با آمریکا را در چارچوب دو سناریو پایه‌ریزی و به نتیجه برسانند. برای این منظور، ظاهرا قرار است جابجایی در یک نهاد عالی مرتبط با سیاست خارجی و امنیت ملی اجرایی شود تا فردی که نقش اساسی در تصویب بیست دقیقه‌ای برجام را ایفا کرد، در منصب مذکور مستقر گردد.

به باور سرج حلقه نیویورکی‌ها با حضور لاریجانی در مسند دبیری شورای عالی امنیت ملی به چند هدف دست پیدا می‌کند. نخست آن‌ها به قدرت لابی او در مجلس آینده دست می‌یابند، دوم قدرت لابی خود در مجمع را حفظ می‌کنند، سوم مذاکره با دموکرات‌ها و جمهوری خواهان را به صورت موازی از کانال ظریف و لاریجانی پیش می‌برند و در آخر در صورت موفقیت مذاکرات احتمالی با آمریکا از لاریجانی نیز یک نامزد انتخاباتی برای سال 1400 می‌سازند تا حضور خود در قوه مجریه را تجربه کند.

چنین رویکردی نه تنها ظریف را به عنوان نامزد انتخابات 1400 حفظ می‌کند بلکه لاریجانی را نیز به عنوان نامزدی جدی برای انتخابات 1400 حفظ می‌کند.

حالا خبرگزاری فارس هم از احتمال حضور لاریجانی در شورای عالی امنیت ملی سخن گفته و نوشته که" برخی محافل نزدیک به علی لاریجانی قصد دارند وی را به عنوان گزینه برای دبیری شورای عالی امنیت ملی مطرح کنند."

باید صبر کرد و دید که آیا واقعا لاریجانی مایل است دوباره به شورای امنیت ملی بازگردد و آیا حسن روحانی دوباره پرونده هسته‌ای و مذاکرات احتمالی را به شورای عالی امنیت ملی باز می‌گرداند یا نه؟