ایران بیخ گوش آمریکا به تحریم‌های نفتی غلبه کرد

اسپوتنیک: ایران خواستار اتحاد کشورهای تحت تحریم‌ آمریکا در یک جبهه واحد شد
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

یک رسانه‌ روسی با اشاره به ورود نفتکش‌های ایرانی به قلمرو ونزوئلا علیرغم فشارهای ایالات متحده، نوشت که ایران بیخ گوش آمریکا به تحریم‌های نفتی غلبه کرد.
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، خبرگزاری روسی «اسپوتنیک» در گزارشی به ورود نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا اشاره کرد و نوشت که ایران بیخ گوش آمریکا، بر تحریم‌های نفتی غلبه کرد.
در مقدمه این گزارش، به دو نفتکش‌ ایرانی «فورچون» و «فارست» اشاره شده که علیرغم تهدیدهای ایالات متحده آمریکا وارد ونزوئلا شدند تا به این کشور آمریکای لاتین در مواجهه با کمبود سوخت کمک‌رسانی کنند.
طبق این گزارش، این دو نفتکش به همراه سه نفتکش دیگری که قرار است وارد ونزوئلا شود، مجموع 1.53 میلیون بشکه بنزین وارد این کشور آمریکای لاتین می‌کنند.
سید «سعید میرترابی حسینی» یکی از اساتید دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص گفت که محموله‌های سوخت ایران در حقیقت نماد شکسته شدن تحریم‌های آمریکا توسط ایران است.
وی توضیح داد: «ایالات متحده تحریم‌هایی را به (بخش انرژی) هر دو کشور ایران و ونزوئلا تحمیل کرده است اما آنها موافق شدند که با این تحریم‌های یکجانبه آمریکا به مخالفت بپردازند».

وی ادامه داد که ورود موفقیت‌آمیز نفتکش‌ها به ونزوئلا تأیید کرد که ایران راهی را برای مقابله با تحریم‌های آمریکا پیدا کرده است.

«محمد صادق جوکار» قائم مقام پژوهشکده اقتصاد انرژی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی نیز در این خصوص گفت که ورود نفتکش‌های ایران به ونزوئلا، اولین ضربه ائتلاف جدید ایران و ونزوئلا به ایالات متحده آمریکا بود.

به اعتقاد جوکار، ایران خواستار اتحاد تمامی کشورهای تحت تحریم‌ آمریکا در یک جبهه واحد علیه سیاست‌ تحریم‌های یکجانبه آمریکا است.

وی به اسپوتنیک در این خصوص گفت: «به دنبال استفاده دولت ترامپ از سیاست فشار حداکثری علیه اقتصاد ایران، تهران نیز رویکرد خود را تغییر داده است. در حالیکه پیشتر تلاش می‌کرد برخی کشورها را ترغیب کند تا از محدودیت‌های تحریمی آمریکا پیروی نکنند اما هم‌اکنون این تحریم‌ها را به چالش کشیده و خواستار ائتلاف مشترک علیه تحریم‌های آمریکا شده است».

وی در ادامه، ورود موفقیت‌آمیز نفتکش‌های ایران به ونزوئلا را بعنوان شکست سیاست‌ تحریم‌های آمریکا علیه ونزوئلا توصیف کرد و گفت: «ایران نشان داد که نه تنها در خاورمیانه تسلیم دیکتاتوری آمریکا نیست بلکه "حیاط خلوت" این کشور نیز به صورت مستقل و قاطعانه عمل می‌کند».

جوکار تصریح کرد که ورود نفتکش‌های ایران به ونزوئلا ضربه‌ای به ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری 2020 آمریکا وارد خواهد آورد.

وی توضیح داد: «این نوعی ضربه به سیاست انتخاباتی ترامپ در انتخابات بعدی (2020) ریاست‌جمهوری خواهد بود».

این کارشناس ایرانی به ائتلاف مشترک روسیه و ایران و ونزوئلا نیز اشاره کرد و گفت: «روسیه، ایران و ونزوئلا می‌توانند با یکدیگر همکاری کرده و همکاری آنها به نقطه‌ای برسد که سیاست تحریم‌های اقتصادی ترامپ تضعیف و بی‌اثر شود».

اسپوتنیک در بخشی از گزارش خود به امنیت نفتکش‌های ایرانی در مسیر رسیدن به ونزوئلا اشاره کرد و در این راستا گفت‌وگویی را با «سید سعید میرترابی حسینی» از اساتید دانشگاه خوارزمی انجام داد.

حسینی تصریح کرد که بعید است که آمریکا بتواند نفتکش‌های ایران را در اقیانوس اطلس یا در نزدیکی ساحل ونزوئلا هدف قرا دهد زیرا چنین اقدامی هزینه سنگینی برای آمریکا خواهد داشت.

وی توضیح داد: «فکر نمی‌کنم که ایالات متحده اقداماتی چون حمله یا ربودن نفتکش‌های ایرانی را پیش ببرد. این نقض قوانین کشتیرانی بین‌المللی است و هزینه سنگینی برای آمریکا در پی خواهد داشت».

جوکار نیز در این خصوص گفت که آمریکا به دیگر نفتکش‌های ایرانی که در مسیر ونزوئلا قرار دارند، حمله نخواهد کرد و تهدیدات واشنگتن را بلوف خواند.

اسپوتنیک با اشاره به اظهارات جوکار ادامه داد که ایران در مواجهه با هرگونه حمله احتمالی به نفتکش‌هایش خیلی فوری در خلیج‌فارس واکنش نشان خواهد داد و نیروی دریایی آمریکا را هدف خواهد گرفت.

جوکار سپس توضیح داد که احتمالاً ایالات متحده آمریکا تلاش می‌کند از طریق جنگ رسانه‌ای، گام‌هایی را علیه ونزوئلا و ایران بردارد.

وی در این خصوص توضیح داد که احتمالاً آمریکا طی روزهای آینده با راه‌انداختن جنگ رسانه‌ای همچون متهم کردن دولت ونزوئلا به سرقت ذخایر ارزی و پرداخت هزینه کمک‌های ایران، گام‌هایی را علیه تهران و کاراکاس بردارد.

نفتکش‌های فورچون و فارست روز گذشته علیرغم تهدیدات و فشارهای ایالات متحده آمریکا وارد ونزوئلا شد و قرار است به همراه سه نفتکش دیگر، در مجموع بیش از یک و نیم میلیون بشکه بنزین را از ایران به این کشور که علیرغم داشتن ذخایر نفتی، به دلیل تحریم‌های آمریکا با بحران انرژی روبروست، حمل کنند.

تصمیم ایران برای ارسال بنزین به ونزوئلا که به خاطر تحریمهای آمریکا با کمبود سوخت مواجه است با عصبانیت مقامات واشنگتن همراه شده است. یک مقام ارشد دولت آمریکا در اظهاراتی عنوان کرده که واشنگتن در حال بررسی اقدامات مناسب برای واکنش نشان دادن به انتقال بنزین توسط ایران به ونزوئلاست.