«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه در مذاکرات غیرمستقیم در وین برای احیای برجام پیشرفت‌هایی حاصل شده است، افزود که هنوز برخی اختلافات اساسی برای به نتیجه رسیدن این رایزنی‌ها ادامه دارد.

موضع گیری بلینکن درباره وضعیت مذاکرات وین
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

بنا بر گزارش شبکه الجزیره، وزیر خارجه آمریکا روز سه شنبه (امروز) در اظهاراتی جدید درباره وضعیت مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای ایران (برجام) موضعگیری کرد.

«آنتونی بلینکن» اعلام کرد که مذاکرات غیرمستقیم آمریکا با ایران در وین باعث شده که برخی موانع (احیای برجام) برداشته شود اما هنوز برخی اختلافات اساسی وجود دارد.

وزیر خارجه دولت جو بایدن در سخنان تازه خود بدون اشاره به مسئولیت آمریکا در نقض تعهدات خود در برجام، دست پیش را گرفته و مدعی شده که «توپ در زمین ایران است».

به ادعای آنتونی بلینکن، ایران است که باید تصمیم بگیرد که آیا آماده بازگشت به تعهدات خود در توافق هسته‌ای (برجام) است یا خیر.

وزیران خارجه آمریکا و فرانسه اخیرا طی کنفرانس خبری مشترک در پاریس، موضع طلبکارانه‌ای درباره توافق هسته‌ای ایران گرفته بودند و مدعی شدند که آنها منتظر تصمیم تهران در زمینه بازگشت به برجام هستند.

 «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی در رد اظهارات وزرای خارجه آمریکا و فرانسه اعلام کرد: ایران هیچ وقت برجام را ترک نکرده که بخواهد به آن برگردد، بلکه این آمریکاست که باید تصمیمش را بگیرد و با لغو تحریم‌های غیرقانونی و اجرای موثر تعهدات قطعی خود، به توافق بازگردد.

بنا بر گزارش رویترز، وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با روزنامه ایتالیایی «ریپابلیکا» که روز سه شنبه (امروز) منتشر شد، درباره روابط واشنگتن با مسکو اظهارنظر کرد.

بلینکن در این مصاحبه اعلام کرد، آمریکا امیدوار است روابطی با ثبات‌تر و مفیدتر با روسیه داشته باشد اما در عین حال ادعاهای واشنگتن علیه مسکو درباره دست داشتن در حملات سایبری را تکرار کرد.

وزیر خارجه آمریکا مدعی شد: «اگر روسیه به حملات به ما ادامه دهد...در انتخابات ما دخالت کند و علیه «الکسی) ناوالنی (سیاستمدار غربگرای روس) دست به تعدی و تجاوزگری بزند، در آن صورت ما پاسخ خواهیم داد».

در هفته‌های اخیر مقام‌های ارشد آمریکایی بارها درباره وضعیت الکسی ناوالنی مخالف غربگرای ولادیمیر پوتین  که در روسیه زندانی است، اظهارنظر کرده‌اند.

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در پایان نشست سران ناتو  با هشدار به مسکو درباره وضعیت او گفته بود: «مرگ ناوالنی، به این معنی خواهد بود که روسیه هیچ تمایلی برای تبعیت از حقوق بنیادین بشر ندارد»