مرتضی طلایی گفت: باید به اقشار ضعیف کمک شود و تردیدی نیست که کشور ما آنقدر منابع دارد که بتوان از آن منابع حقوق چندماه کارگران و مستضعفان را تأمین کرد. دولت اصلا فقیر نیست که بگوید منابعی وجود ندارد. دولت وظیفه دارد که هزینه زندگی اقشار پایین را بدهد.

سخنرانی کرونایی حسن روحانی تاثیر منفی داشت
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

 شیوع ویروس کرونا علاوه بر به‌خطر انداختن جان مردم، اقتصاد کشور را هم دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است؛ به‌نحوی که از یک‌سو اگر طرح فاصله‌گذاری اجتماعی ادامه یابد و بسیاری از مشاغل همچنان راه نیفتند، شرایط اقتصادی مردم بیش از پیش بحرانی می‌شود و از سوی دیگر اگر همه بر سر کارهای خود حاضر شوند، احتمال شیوع گسترده کرونا حتی بیشتر از دوره قبل از عید داده می‌شود. در این میان بسیاری از کارشناسان تنها راه حل را مدیریت صحیح دولت می‌دانند اما دولت در این مقطع چه‌کاری می‌تواند انجام دهد؟

مرتضی طلایی فعال سیاسی باور دارد که دولت در موضوع کرونا نتوانست یک‌پارچه عمل کند و اختلاف‌نظرهای آشکاری مشاهده شد. او درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «وقتی یک ‌ستاد مرکزی برای مدیریت بحران کرونا ایجاد شده است و حتی به فرمان مقام معظم رهبری نیروهای مسلح هم تحت نظارت این ستاد باید فعالیت کنند، دیگر جایی برای ناهماهنگی وجود ندارد و لازم است که تمام تصمیمات از یک مجری به عموم مردم اطلاع‌رسانی شود. سخنان این چندوقت آقای رئیس‌جمهور بیشتر آثار منفی روی افکار عمومی داشت. او باید بداند که در مسئله مقابله با بحران کرونا نقطه‌نظارات تخصصی وجود دارد و نمی‌توان بدون هیچ دقتی گفت که از شنبه همه‌چیز عادی می‌شود یا ناگهان بگوید که از هفته آینده در همه استان‌ها و از تاریخ 30فرودین در شهر تهران مردم باید مشاغل خود بازگردند. به‌نظر می‌رسد که اختلاف دیدگاه‌های گسترده‌ای میان دولت با نهادهای مختلف و حتی میان مسئولان دولت با یکدیگر وجود دارد و به زعم من دولت نتوانست عملکرد مثبتی در موضوع کرونا از خود نشان دهد».

طلایی درخصوص تعجیل دولت برای راه‌افتادن مشاغل هم اظهار کرد: «رئیس سازمان بهداشت جهانی مدام می‌گوید که کشورها در عادی‌شدن شرایط تعجیل نکنند و این گزاره نشان می‌دهد که هنوز بحران وجود دارد. در همین چندروزی که برخی از مردم تهران بر سر مشاغل خود حاضر شدند، دیدیم که این شهر چه قدر شلوغ شد و بازهم ویروس کرونا گسترش یافت. بسیاری از افراد دارای ویروس کرونا هستند اما در دوره نفهتگی قرار دارند و حتی خودشان هم نمی‌دانند که به کرونا مبتلا شده‌اند. دولت نباید از این موضوع بسیار مهم غافل باشد».

او در پاسخ به این پرسش که دولت اگر بر فاصله‌گذاری تأکید کند، چگونه می‌توان از پس ضررهای اقتصادی ناشی از تعطیلی مشاغل برآید، گفت: «فاصله‌گذاری اجتماعی به معنای بی‌توجهی به مسائل اقتصادی نیست. می‌توان به دقت تعیین کرد که چه مشاغلی باید سرکار بروند و مشاغل مختلف را بر اساس اولویت نیازها تقسیم‌بندی کنند که تصور می‌کنم کار چندان پیچیده‌ای نباشد؛ از سوی دیگر باید به اقشار ضعیف کمک شود و تردیدی نیست که کشور ما آنقدر منابع دارد که بتوان از آن منابع حقوق چندماه کارگران و مستضعفان را تأمین کرد. دولت اصلا فقیر نیست که بگوید منابعی وجود ندارد. دولت وظیفه دارد که هزینه زندگی اقشار پایین را بدهد؛ به‌خصوص آنکه اکنون و با پیامدهای کرونا بر دامنه فقرا افزوده شده است. رئیس‌جمهور با دیگر مسئولان در یک دوگانه مهمی قرار دارند. همه می‌گویند که از یک سو فعالیت کامل مشاغل بر بحران کرونا دامن می‌زند و در این شرایط باید به طبقات پایین کمک شود اما آقای روحانی بر سر موضع خود یعنی عادی شدن شرایط اصرار می‌کند. چنین دوگانه‌ای مهم‌ترین تهدید این روزهای ایران است».

او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه آیا دولت در یک سال باقی مانده کاری‌اش همت و اراده‌ای برای حل مشکلات بسیار این روزهای کشور دارد یا خیر، تصریح کرد: «امروز تمام طرفداران دولت هم به منتقدان آن بدل شده‌اند و اخیرا یکی از حامیان دیروز دولت می‌گفت که چندی بود که دولت امید را برایمان از بین برده بود و با شیوع کرونا متوجه شدیم که تدبیری هم در کار نیست اما با همه اینها من باور دارم که برای رعایت منافع ملی نباید در صدد مقابله با دولت برآییم و در این ایام باقی مانده از عمر دولت همه باید بکوشند تا دولت را به حرکت وادارند؛ به خصوص نمایندگان اصولگرای مجلس یازدهم که لازم است با تصویب قوانین کارآمد زمینه تحرک دولت را فراهم کنند و نباید با طرح استیضاح یا سوال از رئیس‌جمهور همه توان دولت را به پاسخ دادن معطوف کنند و به دلایل ذکرشده، استیضاح رئیس‌جمهور به نفع اصولگرایان هم نخواهد بود زیرا در آن صورت اصولگرایان متهم به انتقام گرفتن می‌شوند. به نظر من رهبری هم می‌خواهند که این دوره با تدبیر و مدیریت بگذرد تا در انتخابات سال1400 یک دولت جوان، انقلابی و کارآمد روی کار بیاید».